Selecteer Pagina

Bank holiday

door | 1 jul, 2022

“No sir, I also need this form, you can download it from your government’s website.” Voor de internationale reiziger was het zaak de hele papierwinkel mee te nemen. Na het haastig invullen van de betreffende website, gunde de beste man mijn smartphone slechts een scheve blik: het ging hem kennelijk alleen om het logo van de Rijksoverheid. Een wat verontschuldigende blik naar mijn parelende voorhoofd en een welgemeend “Thank you” bliep “Enjoy your flight” maakte niet alles goed, maar gaf dankzij de ‘bliep’ ongehinderde toegang tot een vliegtuigstoel. 

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”2,4″ ihc_mb_template=”3″ ]

Tekst: Jan van der Tempel

Dit verhaal gaat niet over de sleur van het internationaal reizen. Een sleur die gelukkig snel van de papierwinkel en mondkapjes wordt verlost.

Nee, dit is een directe vergelijking met de draconische ‘Know your customer’ (KYC) protocollen die de banken uitvoeren op goed bedoelende ondernemers. De kranten staan vol klagende bankiers, het kost honderden miljoenen, maar het wordt alleen maar erger. 

Twee voorbeelden. In de herfst dacht ik een rekening te openen voor een nieuw bedrijf. Na vier (!) maanden wachten, bellen, kastje, muur, heb ik de nucleaire optie maar ingezet: mail naar de ceo. Gelukkig reageert die wel binnen een half uur. Helaas met dezelfde klaagzang: regels, KYC-afdeling, kan er ook niets aan doen. Dat hebben alle bankmedewerkers gemeen: ze vinden het net zo vervelend als de incheck-medewerker en ze kunnen er niets aan doen. 

Voordeel was wel dat de ceo de KYC een schop kan geven: binnen een week een belletje. “U heeft vijf jaar geleden geld verdiend met een project in Rusland?” Een bevestigend antwoord was voldoende voor een vinkje op het KYC-formulier. Geen vervolgvraag, geen verdere opheldering, niets. De rekening was er een week later. Bliep

Nog bonter werd het dit voorjaar. Een nieuwe zakelijke samenwerking had een rekening nodig. Kennelijk heeft de schop van de ceo geholpen. De KYC-afdeling heeft misschien wel een bonus voor versnelde afhandeling. Binnen een maand viel de vragenlijst in de mailbox.

Helaas was de vraagstelling deze keer een stuk intiemer. Of ik mijn privé-pin-gedrag kon duiden. 

Eh… 

De remedie is gelijk: een halfzachte verklaring is voldoende voor een vinkje. Bliep

Een verzuchting over dit overmatig intiem doorzagen van goedwillende ondernemers bij een bevriende bankier gaf een nog schokkender inzicht: ze vinden bijna geen fraudeurs. En als ze dossiers overdragen aan justitie is de bemensing zo ondermaats dat er vaak niets mee gebeurt. 

Lieve banken en politiek: maak de KYC proportioneel. We hebben inmiddels voldoende ervaring met crisismaatregelen, snel opschalen en weer terug naar normaal. Kunnen wij weer ondernemen!

Bliep.

[/et_bloom_locked]

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!