“Wij hebben één missie, en dat is het verhogen van het veiligheidsbewustzijn”, zegt directeur Corstiaan Heijboer van Blomsma Signs & Safety. Het bedrijf biedt volledige ontzorging op het gebied van signalerings- en markeringssystemen.
Corstiaan Heijboer is de tweede generatie die aan het roer staat van het familiebedrijf Heijboer Safety Groep [zie ook kader, red.], waartoe Blomsma Signs & Safety behoort. “Mijn vader Willem was de eerste medewerker van meneer Blomsma, van wie hij het bedrijf in de jaren tachtig overnam. De naam ‘Blomsma’ is altijd blijven bestaan, ook omdat de ‘B’ bovenaan in de Gouden Gids stond. Dit was een papieren telefoon- en bedrijvengids waarin bedrijven alfabetisch stonden vermeld.”
Onder leiding van vader en zoon Heijboer en dankzij de bezielende inzet van het hele team groeide Blomsma Signs & Safety uit tot een ware specialist op het gebied van volledige, betrouwbare en innovatieve signalerings- en identificatieoplossingen. “Wij bieden markeringen op bijvoorbeeld tanks en leidingen die gevaarlijke stoffen bevatten. Toen wij hier vijftien jaar geleden in de Botlek en Europoort mee begonnen, gebeurde dit niet zoveel, maar er was wel een wettelijke vereiste. Sindsdien hebben wij heel veel leidingen gelabeld. Daarnaast markeren wij arbeidsrisico’s, gevaar-, gebod-, verbod-, signalering, alsmede signalering met betrekking tot vluchtwegen en de lokalisatie en aanduiding van brand- en reddingsmiddelen, afsluiters en appendages. Ook voor veiligheidskundig tekenwerk, ontruimingsplattegronden en calamiteiten instructies ben je bij ons aan het juiste adres. Vanuit een gap-analyse op basis van de geldende wet- en regelgeving en vraagstelling van onze opdrachtgever wordt een advies en technische standaard voor onze klant opgesteld. Dit doen wij wanneer gewenst in de huisstijl van een bedrijf. De technische standaard vormt dan de basis voor een gestructureerde en planmatige uitrol van een signalisatieplan voor de locatie of locaties.”

Het is belangrijk dat bij signalering te veel repetitie wordt voorkomen, zegt business development manager Jan Roelf Pinkster van Blomsma Signs & Safety. “Een overkill aan markeringen zorgt ervoor dat mensen er blind voor worden. Wij staan een systematische, planmatige aanpak voor.” In oude fabrieken gebeurt het, zegt Heijboer, dat er meer borden worden weggehaald dan dat er nieuwe erbij worden geplaatst. “Signalering is de laatste barrière als het gaat om veiligheid. Het is belangrijk dit op de juiste plek en doelmatig aan te brengen. Dit vraagt veiligheidskundig en grafisch inzicht. Markeringen moeten de juiste afmetingen hebben en technisch voor langere tijd worden gemonteerd. Dit lukt niet zomaar”, aldus Heijboer.
Daarmee komen we bij de onderscheidende kenmerken van Blomsma Signs & Safety. De markeringenspecialist denkt namelijk bij uitstek mee met haar klanten. Pinkster: “Als een klant om signalering vraagt, vragen wij altijd waarom dit nodig is en waar hij deze wil plaatsen. Ook nemen wij engineering voor onze rekening en maken wij tot in detail een signaleringsplan in de fabriek. Wij voorzien onze klanten van kant-en-klare documenten die zij bij inspecties kunnen voorleggen, waardoor die vlekkeloos verlopen. Ook weet men op voorhand waar men bij ons aan toe is, ook als het gaat om de kosten.”

Heijboer wijst erop dat het bedrijf er niet naar streeft ‘zoveel mogelijk bordjes te verkopen’. “Ons verdienmodel bestaat ook uit engineering, advies en montage. Dit alles bieden wij uit één hand, wat uniek is en waardoor klanten ons weten te vinden. Wij kennen de trends op het gebied van veiligheid.” “Zowel contractors als asset owners vergeten vaak hoeveel tijd in signaleringsprojecten gaat zitten”, stelt Pinkster. “Je plakt niet zomaar hier en daar een paar stickertjes; daar gaan maanden aan planning aan vooraf. Mijn ervaring is dat wij de laatste in de keten zijn. Pas als leidingen zijn geïsoleerd en geverfd, kunnen wij die markeren. Vaak wordt dit uitgesteld, wat ons werk knap lastig maakt. Soms zie je dat klanten afhaken, online zelf research doen en stickers gaan plakken. Dan ben je misschien compliant, maar pak je dit niet systematisch en planmatig aan. Ik zie regelmatig verouderde stickers in fabrieken.”
“Het zou goed zijn als ingenieursbureaus ons in een meer vroegtijdig stadium zouden betrekken bij het ontwerp van fabrieken”, sluit Heijboer af. “Te vaak is signalering een ondergeschoven kindje. Wij kunnen meedenken en sparren, bijvoorbeeld over de interpretatie van normering. De praktijk heeft bewezen dat klanten dit waarderen”, aldus Pinkster. Heijboer: “Dit kan vrijblijvend en hoeft niets te kosten. Door onze brede praktijkervaring en participatie bij NEN en in ISO-werkgroepen TC8 en TC145 (Grafische Symbolen) is veel kennis over VG-signaleringen beschikbaar in onze organisatie. Het leidt zeker tot een beter eindresultaat als het gaat om signalering, en dus het verhogen van het veiligheidsbewustzijn.”
Blomsma Signs & Safety is partner van het Jaarcongres Industriële Veiligheid. Het bedrijf is met een stand aanwezig en Jan Roelf Pinkster zal een presentatie geven.
Het moederbedrijf van Blomsma Signs & Safety heeft sinds vorige maand een nieuwe naam: Heijboer Safety Groep. Binnen de groep vallen verschillende businessunits. Naast Blomsma Signs & Safety zijn dit T-ISS Safety Suppliers (veiligheidsproducten voor de maritieme sector), Safety Sign Production (nalichtende vluchtwegoplossingen) en Blomsma Safety Components (LOTOTO-producten). Directeur Corstiaan Heijboer: “De werkmaatschappijen werken volwaardig met elkaar samen. Nu het bedrijf wordt geleid door de tweede generatie – mijn broer en zus zijn ook actief – vonden wij het tijd de naam te wijzigen van Blomsma Groep naar Heijboer Safety Groep. In de toekomst zie ik synergiemogelijkheden, bijvoorbeeld voor de lichtgevende producten van Safety Sign Production voor industriële toepassingen. Neem een schakelruimte of substation. Bij een blackout en rookontwikkeling kunnen onze fotoluminescerende materialen een vluchtweg aangeven. Dit werkt altijd, zonder dat een accu nodig is.”
