
Marcha van Veen
Sinds dit jaar is Medir International de officiële distributeur van Easy-Laser binnen de Benelux, waarvoor het bedrijf ook op de Europort aanwezig zal zijn. Een nieuw merk betekent een hoop werk aan de winkel, vertelt adjunct-directeur Marcha van Veen.
Tekst: Emma Veldhuis
Van Veen is sinds januari aangesteld als adjunct-directeur, maar heeft al een lange geschiedenis bij Medir. Zestien jaar geleden, toen oprichter John de Jong zich met Medir gevestigd had in Ridderkerk, gebeurde namelijk ook iets anders. Het was 2008, een jaar waarin de huizenmarkt het zwaar te verduren kreeg. Van Veen werkte op dat moment in de makelaardij en raakte aan de praat met De Jong, met wie ze bij een vorige werkgever al eerder fijn had samengewerkt. “De hypotheekrente was torenhoog, en het regende ontslagen in mijn branche. Ik had niets te verliezen en John had het ontzettend druk, dus besloot ik de overstap te maken.” Die keuze pakte goed uit. Medir is inmiddels uitgegroeid tot een team van vijftien man, waar wat Van Veen betreft nog tien mensen bij mogen komen om al het werk uit te kunnen voeren. Mede door deze groei kwam haar nieuwe functie tot stand. “Het is niet gezond als een bedrijf op één persoon vaart, dus hebben we het anders georganiseerd en de taken verdeeld.”
Van Veen werkt hier graag. “Elke dag is anders. Ik ga bijvoorbeeld ’s morgens naar het kantoor van Heineken en sta diezelfde middag nog met werkschoenen en een overall aan in de machinekamer van een binnenvaartschip. Ik kom overal en daardoor kennen mensen mij inmiddels goed.” Dat kwam goed van pas toen Medir begin dit jaar overstapte naar een nieuw merk: Easy-Laser. Dat betekende dat klanten ook voor een keuze kwamen te staan. Durfden ze het aan om met deze nieuwe producten kennis te maken? Het antwoord op die vraag kwam voor Medir als een groot compliment.
“Dit jaar hebben we ontdekt en gevoeld dat mensen kopen bij mensen. Onze klanten kiezen voor Medir en niet voor een bepaald product. Ze vertrouwden erop dat wij werken met een merk dat mooie producten levert die passen bij hun werkzaamheden. De meeste klanten zijn bij ons gebleven. Wij zijn nu druk bezig hen te bedanken voor hun vertrouwen en hen kennis te laten maken met het nieuwe merk. Anderzijds hopen we in contact te komen met bedrijven die in het verleden een Easy-Laser systeem hebben aangeschaft. Ook voor hen zijn wij de nieuwe servicepartner, dus willen we ons graag aan hen voorstellen.”
De overstap naar Easy-Laser maakte Medir met een goede reden. “De apparatuur van Easy-Laser is tevens geschikt voor ATEX zone 1 en 2 en veel van onze klanten in de petrochemie mogen alleen in ATEX zone 1 meten. Ik sluit niet uit dat de regelgeving in de toekomst strenger zal worden. Met Easy-Laser zitten onze klanten daarin veilig.”
Medir is géén doosjesschuiver, benadrukt Van Veen. Het bedrijf ziet zichzelf als samenwerkingspartner voor de lange termijn en investeert daar zelf ook in. Voor de overstap naar Easy-Laser moest bijvoorbeeld de reparatie- en kalibratieruimte worden vervangen. Medir verzorgt namelijk ook het onderhoud en de kalibratie van de apparatuur, wat een antistatische vloer en zware granieten vlaktafel vereiste. Dankzij deze upgrades en een uitgebreid opleidingstraject is Medir nu een gecertificeerd Easy-Laser servicecenter.
Voor wie meer wil weten over meten heeft Medir een eigen educatiecentrum, waarin medewerkers van bedrijven worden opgeleid. Dat begint met een dagdeel theorie, gevolgd door een praktijkopdracht en aan het einde van de dag een toets. “Technologie maakt het leven een stuk makkelijker, maar een goede meting is nog steeds afhankelijk van de kennis van de engineer. Daarom is de opleiding zo belangrijk. We vinden het erg leuk om hier aandacht op te kunnen vestigen.”
“Klanten kunnen overal voor bij ons terecht. We verkopen en onderhouden de systemen van Easy-Laser, maar we verhuren ze ook. Dat kan op reservering, maar ook ad hoc. Regelmatig komen klanten bij ons langs voor advies, om de systemen te bekijken of gewoon voor een kopje koffie en om bij te praten over recente projecten. Onze klanten bevinden zich in een 24-uurs economie, wij daarom ook. Als ze in de scheepvaart ’s nachts moeten meten en er gaat iets mis, dan moeten wij op dat moment voor hen klaarstaan. We weten als geen ander hoe belangrijk het is om goed bereikbaar te zijn. Wie ons nodig heeft, kan ons altijd bellen. Dat is uiteindelijk ook onze kracht. Klanten bellen niet zomaar met een bedrijf, ze bellen met een specialistische partner die hen op dat moment uit de brand kan helpen. Onze klanten weten dat en blijven ons daarom trouw”, aldus Van Veen.
Wie kennis wil maken met nieuwe Easy-Laser-systemen of wil bijpraten met Medir, kan daarvoor altijd langskomen in Ridderkerk. Ook staat Medir in november op de Europort, waar meerdere systemen te zien zullen zijn, standnummer 1324.