
Foto: Havenbedrijf Rotterdam
Het is een wereldprimeur, stelt het Havenbedrijf Rotterdam. Het heeft een digitale verbinding gerealiseerd tussen de haven en Hydrografische Dienst. Dit komt zowel de veiligheid als efficiëntie van scheepsbezoeken ten goede.
Dankzij een samenwerking tussen het havenbedrijf en de Dienst der Hydrografie van de Koninklijke Marine zijn locatiegegevens van terminals en ligplaatsen digitaal beschikbaar voor partijen in de maritieme keten. Voorheen was deze informatie gebaseerd op de namen van terminals en ligplaatsen, wat tot verwarring kon leiden als namen wijzigden. Daarom is aan elke locatie in de haven een uniek ‘Gobal Location Number (GLN) toegewezen. Deze informatie is toegankelijk voor de havenmeester en Portbase.
Alleen de Hydrografische Dienst van de marine mag specifieke kaarten (Electronic Navigational Charts) publiceren, waarin terminals en ligplaatsen nauwkeurig staan vermeld. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft als eerste ter wereld toestemming de locatiegegevens uit deze kaarten gestandaardiseerd te delen. Dankzij deze standaardisatie is er geen ruimte meer voor interpretatieverschillen tussen verschillende partijen in de maritieme keten, zoals bevrachters, kapiteins, loodsen en roeiers, laat het Havenbedrijf Rotterdam weten. Een volgende stap is het delen van informatie over dieptes en restricties van terminals en ligplaatsen. Aan de hand hiervan kan in de overgrote meerderheid van de gevallen worden beoordeeld of een schip geschikt is voor de Rotterdamse haven.
Zie ook: Rotterdamse haventop in Japan