
Stel je even voor: twee dagen lang rijdt geen vrachtwagen, geen goederentrein, geen bestelbus. De supply chain loopt vast en de supermarkten raken leeg. Dan pas beseffen we hoe cruciaal logistiek is. Het wordt vaak pas zichtbaar als het misgaat.
Tekst: Ronald Paul
Nederland blinkt uit in stille logistieke efficiëntie. Terwijl elders in de wereld schepen worden omgeleid of havens vastlopen, houden wij de raderen draaiende. Maar dat succes heeft een houdbaarheidsdatum. De bedreigingen voor onze logistiek komen niet door blokkades van het Suezkanaal of de Rode Zee. Maar door de beperkte capaciteit en inefficiënt gebruik van onze eigen infrastructuur. Dus moeten we anders omgaan met hoe we deze benutten.
Langetermijnprognoses laten zien dat in 2030-2040 de ochtendspits naadloos overgaat in de avondspits. Nog los van de grootse onderhoudsopgave aan onze wegen en bruggen de komende jaren. Neem de Van Brienenoordbrug. Cruciale schakel in de Rotterdamse goederenstroom. Binnen enkele jaren gaat hij langdurig op slot voor onderhoud. Dat weten we nu al. Toch lijkt de voorbereiding te blijven hangen in goede bedoelingen. Wat doen we straks als het verkeer daar letterlijk vastloopt? Kiezen we voor spreiding in modaliteit en tijd of blijven we hangen in oude patronen?
Door congestie kun je in plaats van 3 nog maar 2 vrachtwagenritten per dag doen. Dat merk je direct in de prijs van goederen en de leveringszekerheid. Het moet dus anders. Meer samenwerking. Meer flexibiliteit. Bereid je voor! Kijk naar je volledige supply chain en werk samen met anderen. En ja, dat vraagt iets van ondernemers. Maar het biedt ook kansen: om kosten te besparen, CO2 te verminderen én je bedrijf toekomstbestendig te maken.
De komende jaren komt er geen infrastructuur bij. Dat betekent dus meer spreiden over de dag, de bestaande infrastructuur beter benutten.
Dus mijn oproep is: Wacht niet. Bereid je nu voor.
Logistiek is de motor van Nederland en draagt 14 procent bij aan ons BNP. Maar zelfs de beste motor loopt vast zonder onderhoud, routeplanning én samenwerking. Willen we als havenregio concurrerend blijven, dan moeten we nú keuzes maken. Anders komen we tot stilstand. Letterlijk én figuurlijk.
Ronald Paul is voorzitter van de Topsector Logistiek