Selecteer Pagina

‘Thermisch spuiten is toonbeeld van duurzaamheid’

door | 26 aug, 2025 | Uitgelicht

Het proces dat aan thermisch spuiten ten grondslag ligt, mag dan ruim honderd jaar oud zijn, de methodiek beantwoordt naadloos de heersende behoefte aan duurzaamheid. Dit stelt Marcel van Wonderen, voorzitter van de Vereniging voor Thermische Spuittechnieken (VTS).

“Oppervlaktebehandelend Nederland heeft zich altijd al op duurzaamheid gericht. De heersende opvatting is iets niet nieuw te kopen als het nog te repareren valt. Dat geldt zeker in de luchtvaarttechniek, waar onderdelen prijzig zijn, maar ook in de nucleaire sector en offshore industrie, waar je dan bijvoorbeeld te maken hebt met compressoren, pompen en hydraulische slangen”, steekt Marcel van Wonderen van wal. Bij de keuze voor reparatie dan wel aanschaf, draait het voor een groot deel om de verhouding van de kosten hiervoor. “In de luchtvaartsector [Van Wonderen was tot aan zijn pensioen vorige maand bij KLM werkzaam als master engineer op de afdeling Process Equipment & Materials Development. Deze afdeling houdt zich bezig met het geven van adviezen bij het onderhoud van vliegtuigonderdelen met speciale reparatietechnieken en processen, red.] plegen wij reparaties tot zeventig procent van de nieuwwaarde. Neem de hoofdas van een vliegtuigmotor. Nieuw kost dit ding 300.000 euro. In theorie zouden we daar dus nog tot 210.000 euro aan kunnen versleutelen.”

Meer lezen? Neem dan een abonnement op Europoort Kringen!

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!