Selecteer Pagina

Cothink

door | 3 mrt, 2023 | Bedrijveninfo

Gestructureerd problemen oplossen werkt beter

“Door een probleem visueel te maken ontstaat tussen technici een heel andere interactie waardoor het probleem veel sneller wordt opgelost.” Zo leggen Ron Vonk en Jan Willem Vernhout, oprichters en managing partners van CoThink, de kern van hun unieke aanpak voor probleemoplossing uit. 

Tekst: Heleen van der Maas

CoThink begeleidt bedrijven, om problemen zo effectief mogelijk op te lossen én leren de techneuten hetzelfde te doen. Vernhout: “Dat laatste doen we door techneuten te leren op een gestructureerde manier niet alleen complexe problemen op te lossen maar vooral ook de schijnbaar eenvoudigere problemen, want daar zit juiste de grootste valkuil” “Aan terugkerende dagelijkse problemen wordt met name in maintenance relatief veel reparatietijd besteed”, legt Vonk uit. “Dat komt vooral omdat er niet effectief wordt samengewerkt en omdat de oorzaak niet onderzocht wordt.”

Ron Vonk

Verspilling

Het gestructureerd oplossen van terugkerende technische problemen kan volgens Vernhout leiden tot het terugdringen van onderhouds- en reparatiekosten met een factor 10. “Gisteren werd ik nog gebeld door een bedrijf waar een zware transportpomp met normaal gesproken een standtijd van zes maanden om de twee à drie weken gewisseld wordt. En dat al twee jaar lang. Als je met produceren heel veel geld verdient, dan is dit misschien tijdelijk de beste oplossing, maar eigenlijk is het natuurlijk gewoon verspilling. Bovendien is deze manier van werken met de huidige tekorten aan spare parts en teruglopende marges voor veel bedrijven niet langer houdbaar.” 

Langs elkaar heen praten

Een verbetering in te hoge onderhoudskosten of herhalingsreparaties is na een korte training van CoThink al bereikt. Vonk: “Normaal gesproken is het zo dat als een techneut even overleg nodig heeft om weer verder te kunnen, collega’s snel geneigd zijn om er met elkaar over te praten. Maar omdat het bij praten blijft, gaat iedereen na het overleg uit elkaar met een ander beeld van het probleem. Dat zorgt ervoor dat er langs elkaar heen gepraat wordt. Wat wij doen is mensen vanaf het eerste moment laten visualiseren wat er over het probleem bekend is, hoe dat eruit ziet en hoe de oorzaak- en gevolgketen in elkaar steekt. Dán gaan mensen reageren. Door dit te visualiseren wordt op basis van de feiten en logica die dan loskomen, tijdens wat wij een ‘problem solving pitstop’ noemen, heel snel duidelijk hoe het probleem werkelijk in elkaar steekt.”

Jan Willem Vernhout

De juiste vragen

“Het grappige is”, gaat Vernhout verder, dat door het visualiseren van het probleem ook een andere vaardigheid wordt getraind, namelijk de juiste vragen stellen. Dat klinkt heel basaal, maar de meeste mensen hebben dat nooit fatsoenlijk geleerd. Daardoor ontstaat meer begrip en snapt iedereen veel beter van elkaar hoe de ander naar het probleem kijkt en uiteindelijk hoe het probleem in elkaar steekt. Als je ervaart wat er gebeurt wanneer techneuten elkaar bevragen in plaats van te discussiëren dan is dat echt fantastisch om mee te maken.”

Reliability & Maintenance 

CoThink heeft haar trainingsaanbod ingedeeld in essential-, advanced- en mastervaardigheden. De basis omvat korte laagdrempelige trainingen waarin de essentiële principes voor het snel oplossen van dagelijkse problemen aan de orde komen. Engineers die betrokken worden bij complexere problemen kunnen hun skills en methoden uitbreiden naar het advanced niveau. Vonk: “Onze trainingen en leergangen, waaronder de Reliability & Maintenance leergang, worden inmiddels herkend door bedrijven en zijn een absolute plus op het CV. Deelnemers krijgen structuur, kennis en vaardigheden mee die ze de volgende dag direct kunnen toepassen. Ze merken dat het werkt en dat ze direct kunnen scoren in hun eigen werkveld. Dat motiveert enorm!” 

Interactieve CoThink-workshop op EuroMaintenance 2023

Bezoekers van Maintenance NEXT en EuroMaintenance kunnen de CoThink-methode voor het snel samen oplossen van technische problemen aan den lijve ondervinden in de interactieve workshop Problem Solving & Root Cause Analyse with more speed, more effectiveness and more fun! De workshop wordt gehouden op dinsdag 18 april van 12.00 – 12.45 uur.

Vonk en Vernhout laten workshopdeelnemers aan de hand van voorbeelden en oefening de belangrijkste principes en routines voor snelle probleemoplossing ervaren in hun Problem Solving Pitstop. Tevens krijgen de deelnemers ondersteunende tools die ze de volgende dag direct op de werkvloer kunnen inzetten, en er zijn ook praktische E-learning modules beschikbaar voor het sneller oplossen van technische problemen met betere communicatie, effectievere samenwerking en veel meer plezier. 

Pleisters plakken?

Uiteraard is CoThink ook te vinden op Maintenance NEXT. De stand is te herkennen aan een met pleisters en Ducktape volgeplakte machine. Managers die in hun medewerkers willen investeren en geen pleisters meer willen plakken, zijn van harte uitgenodigd in gesprek te gaan over waarom volgens CoThink een gemeenschappelijke, gestructureerde aanpak van problemen oplossen effectiever, goedkoper en sneller resultaat oplevert dan intuïtie en symptoombestrijding.

 

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!