Het Havenbedrijf Rotterdam verhuurt terrein op de Tweede Maasvlakte aan Locomotive Workshop Rotterdam (LWR), dat er een werkplaats voor locomotieven uit heel Europa gaat bouwen.
LWR – een joint venture van Siemens Mobility en Mitsui Rail Capital Europe (MRCE) – heeft een contract getekend met het Havenbedrijf Rotterdam voor de uitgifte en ontwikkeling van het terrein. Het ziet de haven van Rotterdam als een geschikte locatie om er onderhoud te verrichten aan locomotieven die uit Europa aankomen. Elke week vertrekken en arriveren zo’n tweehonderdvijftig intermodale spoorwegtransporten in de haven, door het Havenbedrijf Rotterdam omschreven als ‘de logistieke toegangspoort tot het Europese spoorwegennet’.
Locomotieven
Door het onderhoud van de locomotieven op een centraal punt in de Rotterdamse haven te doen, is het verplaatsen hiervoor niet meer nodig, wat tijd en geld bespaart. Vervoer en onderhoudsbeurten kunnen zo goed op elkaar worden afgestemd, aldus het Havenbedrijf Rotterdam. De Rotterdamse locomotievenwerkplaats wordt onderdeel van een Europees netwerk van zulke centra.
Zonnepanelen
Vanaf 1 september kan LWR over de grond beschikken en een aanvang maken met de bouw van de werkplaats. Zowel LWR als het Havenbedrijf Rotterdam zeggen de CO2-footprint zo laag mogelijk te willen houden. Daarom worden er zonnepanelen op het dak geplaatst, die voldoende elektriciteit opwekken voor de helft van de energiebehoefte van de werkplaats.
Zie ook: Trendrapport – Een kijkje in de toekomst van de maintenance manager