Het is voor transportbedrijven steeds lastiger een vrachtwagenchauffeur te vinden. Het aantal vacatures lag in het derde kwartaal van 2017 liefst 36 procent hoger dan een jaar eerder.
Dit meldt het UWV in een rapport. In het derde kwartaal van het vorige jaar waren er zevenduizend openstaande vacatures. De krapte geldt voor het hele land. Transportbedrijven zouden hierdoor worden gehinderd in hun bedrijfsvoering.
Minder populair
Het tekort valt te verklaren doordat er aan de ene kant meer behoefte is aan vervoer omdat de economie aantrekt. Maar tegelijkertijd stroomt er door de vergrijzing een toenemend aantal chauffeurs uit. Het aantal mbo-studenten is onvoldoende om de uitstroom op te vangen. De opleiding tot vrachtwagenchauffeur is minder populair dan vroeger. Het aantal leerlingen lag in 2016 een vijfde lager dan negen jaar geleden. Het UWV raadt daarom aan ook volwassenen bij of om te scholen.
Vrachtwagenchauffeur
Volgens de uitkeringsinstantie zijn leerlingen die nu voor de opleiding tot vrachtwagenchauffeur kiezen zeker van een baan. Volgens het Centraal Planbureau blijft de economie de komende vijf jaar groeien, wat goed is voor het wegvervoer en de vraag naar truckers zal blijven doen toenemen. Het is echter de vraag of dit op de lange termijn zo zal blijven. Het UWV wijst op twee belangrijke ontwikkelingen: autonoom rijdende vrachtwagens en truck platooning. Er zal nog heel wat water door de Maas stromen voordat op grote schaal vrachtwagens volledig autonoom door het land zullen rijden.
Truck platooning
De inzet van truck platooning zal veel eerder zijn, is de verwachting. Hierbij rijdt een groepje vrachtwagens dicht bij elkaar. De voorste truck wordt door een chauffeur bestuurd, voor de andere is dat niet nodig. Met behulp van sensoren en draadloze communicatie kunnen de vrachtwagens op elkaar en het andere verkeer reageren. Dit heeft als voordeel dat er zuiniger kan worden gereden en dat het de verkeersdoorstroming ten goede komt.
Zie ook: Volgend jaar start truck platooning in haven Rotterdam