Europoort-terminal

De Europoort-terminal van Vopak wordt klaargemaakt voor het bunkeren van schone scheepsbrandstoffen. Dit heeft het bedrijf vorige week bekendgemaakt.

Vopak liet dit weten bij de presentatie van de halfjaarcijfers. De uitbreiding van de Europoort-terminal zal in de tweede helft van volgend jaar klaar zijn, verwacht Vopak. Het opslagbedrijf stelt dat het deze investering uitvoert omdat er voldoende vraag naar schone scheepsbrandstoffen is.

Europoort-terminal

De terminals van Vopak in Rotterdam, Singapore en Fujairah zijn zodanig aangepast, dat deze voldoen aan de UMO 2020-voorschriften voor het bunkeren van brandstoffen. Vopak laat ook weten te investeren in een nieuwe jetty in Antwerpen, en in haar terminals in Singapore, Merak en Penjuru. Verder laat Vopak in Maleisië een nieuwe terminal bouwen. In totaal wordt er voor drie miljoen kubieke meter aan nieuwe opslagcapaciteit bijgebouwd, zegt bestuursvoorzitter Eelco Hoekstra van Vopak.

Onderzoek

Van vier terminals gaat Vopak onderzoeken welk toekomstperspectief deze hebben. Hiertoe behoort de terminal in Amsterdam, samen met die in Hamburg, Talinn en Algericas. “We vinden dit een goed moment voor het testen van de marktwaarde van deze terminals. Deze review is volledig in lijn met onze doelstelling te groeien met ons portfolio van vier strategische terminaltypen: major hubs, gas & LNG, industriële terminals en distributie in belangrijke markten”, aldus Hoekstra. Het onderzoek zal ongeveer een jaar duren.

Dalende bezettingsgraad

De omzet van Vopak over het tweede kwartaal van 2018 daalde met vijf procent. Ook het brutobedrijfsresultaat nam met eenzelfde percentage af. De bezettingsgraad zakte ook in, van 90 procent in het tweede kwartaal van 2017 naar 85 procent in het laatste kwartaal. Door een combinatie van de hoge dollar en de lastige oliemarkt verwacht Vopak een moeilijk verder 2018.

Zie ook: Vopak bereidt zich voor op waterstof en ammonia

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef hier je commentaar
Vul hier alsjeblieft je naam in