Eind 2018 zal het eerste ‘treintje’ vrachtwagens de haven van Rotterdam uitrijden. Wel dient er nog een aantal uitdagingen te worden aangepakt, wil deze test met truck platooning van start gaan.

Dit verklaart stuurslidgroep Harold Smeeman van de Europea Automotive Telecom Alliance (AETA) op de website van VNO-NCW West. Het is de bedoeling dat vanaf 2020 dagelijks honderd ‘platoons’ per dag vanuit de haven vertrekken. Bij truck platooning zijn de vrachtwagens elektronisch met elkaar verbonden. De eerste truck bepaalt de snelheid en richting, de andere, onbemande trucks volgen. Hierdoor wordt minder brandstof verbruikt, minder CO2 uitgestoten en verbetert de verkeersdoorstroming.

Vrachtwagens in verbinding

Een van de belangrijkste uitdaging die er nog ligt, is om vrachtwagenproducenten met standaarden te laten werken. Smeeman: “Verschillende merken vrachtwagens moeten ook met elkaar in verbinding staan. Of het nou gaat om DAF’s, Scania’s of Volvo’s, ze moeten allemaal in de colonne kunnen aansluiten.”

Zie ook: Datingapp nodig voor truck platooning