ETT

Euro Tank Terminal (ETT) heeft zijn steiger in het Calandkanaal verlengd. Hierdoor is het in staat tegelijkertijd een VLCC (Very Large Crude Carrier) en een LR (Large Range)-tanker af te handelen.

De uitbreiding van de steiger is door ETT is samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam uitgevoerd. Op de website van het havenbedrijf geeft Lissy Helbers, teamleider customer service bij het tankopslagbedrijf uitleg over het project. “Aan onze steiger in het Calandkanaal ontvangen wij zo’n 22 VLCC’s per jaar. Deze grote tankers zijn meer dan driehonderd meter lang en liggen meestal drie tot vier dagen aan de steiger. Als er een VLCC lag, hadden we eerder te weinig steigerruimte over om tegelijkertijd ook een tweede LR-tanker af te handelen.”

ETT

Deze LR-tankers zijn weliswaar kleiner dan VLCC’s maar meten nog altijd maximaal 280 meter. ETT koos ervoor zijn steiger in het Calandkanaal met twintig meter te verlengen. Ook is de aanmeer- en laad- en losinfrastructuur verplaatst. Helbers: “We kunnen nu tegelijkertijd een VLCC en een LR-tanker laden of lossen. Dit scheelt enorm in steigerbezetting.”

Veiligheid

De eerste gecombineerde afhandeling van een VLCC en LR-tanker bij ETT had eind juni plaats, toen tegelijkertijd de Atromitos en de Ridgebury John Zipser aanmeerden. De eerste is een 330 meter lange VLCC, de tweede een 270 meter lange LR2-tanker. Bij elkaar opgeteld ging het om een lading stookolie van 450 kton, die voor twee verschillende klanten waren bestemd. ETT laat overigens weten bij een dergelijke gecombineerde afhandeling van grote schepen altijd ter plekke te inspecteren of het kleinere schip juist wordt afgemeerd. “Veiligheid gaat boven alles”, aldus Helbers. (Archieffoto)

Zie ook: Euro Tank Terminal krijgt meer capaciteit

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef hier je commentaar
Vul hier alsjeblieft je naam in