VLCC

Een nieuwe VLCC (very large crude carrier) is volgeladen met diesel vanuit Azië in Rotterdam aangekomen. Het is de eerste die met ‘een volle bak’ diesel in de havenstad aankomt, aldus het Havenbedrijf Rotterdam.

Het gaat om de Xin Hui Yang van de Chinese rederij Cosco Shipping. Het gloednieuwe schip maakte zijn maiden trip naar Rotterdam, waar het afgelopen weekend arriveerde.

Overslag

Omdat Europese raffinaderijen jaarlijks veertig miljoen ton diesel te weinig produceren, wordt dit uit landen als de Verenigde Staten, Verenigde Emiraten en Rusland geïmporteerd. De haven van Rotterdam fungeert hierbij als belangrijke spil. Jaarlijks wordt er volgens het havenbedrijf zestien miljoen ton van deze brandstof overgeslagen.  

Andere schepen

VLCC’s komend vanuit Azië hebben wel vaker diesel in plaats van ruwe olie aan boord. De afgelopen maanden waren er vier, zoals de DHT Stallion enkele weken terug. Dit schip had daarvoor een deel van de lading boord-boord op Southwold gelost. Een ander schip, de Maran Aphrodite, loste in Malta en Marseille, en de New Eminence ligt in West-Afrika nog te wachten op een bestemming.

Diesel

De Xin Hui Lang is de eerste VLCC die met een volle lading diesel aan boord in Rotterdam aankomt. Het schip heeft een grotere hoeveelheid diesel aan boord dan normaal het geval is. Vanuit Rusland varen er al langere tijd olietankers naar Rotterdam. Omdat die het ondiepe Skagerak moeten passeren, kunnen die niet meer dan 100.000 ton vervoeren. Wanneer schepen eenmaal ruwe olie vervoeren, zijn ze niet langer te gebruiken voor het transport van diesel. (Archieffoto Cosco Shipping)

Zie ook: Halfjaarverslag Havenbedrijf Rotterdam: groei en daling

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef hier je commentaar
Vul hier alsjeblieft je naam in