In 1866 gaf kroonprins Willem van Oranje het startsein voor de aanleg van de Nieuwe Waterweg. Dit is 150 jaar later op 31 oktober uitgebreid gevierd bij het Keringhuis van de Maeslantkering. De viering markeerde ook de start van het verder uitdiepen van het kanaal en de Botlek in het komende jaar. Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf pakken deze werkzaamheden samen op.

nieuwe-waterweg

Minister Schultz: “De Nieuwe Waterweg is een bijzonder kanaal. Niet alleen omdat het met de hand is gegraven, maar door de aanleg ervan kon Rotterdam uitgroeien tot een belangrijke wereldhavenstad en de grootste van Europa”.

In het ochtendprogramma hielden schoolkinderen een kruiwagenrace die symbool stond voor de starthandeling van de aanleg van het kanaal in 1866. De toenmalige kroonprins stak toen de eerste spade in de grond. Zijn kruiwagen en spade zijn bewaard gebleven. Ter gelegenheid van het honderdvijftigjarig bestaan van de Nieuwe Waterweg staat die kruiwagen met spade nu voor enkele maanden in het Fort 1881 te Hoek van Holland. Daar is ook een tweede tentoonstelling over de ontwikkeling van de Nieuwe Waterweg. Ahmed Aboutaleb, burgemeester van Rotterdam, opende die expositie.

Een parade van schepen zette de festiviteiten op die 31e  oktober extra luister bij. Een oud stoomvrachtschip, een nieuwe sleepboot, een modern baggerschip en een passagiersschip maakten deel uit van deze parade. Zij voeren van de Maeslantkering naar het fort. De succesvolle viering van het jubileum kwam tot stand in samenwerking met ministerie van Infrastructuur en Milieu, Havenbedrijf Rotterdam, gemeente Rotterdam, Loodswezen Hoek van Holland en Maritiem Museum.