Het Havenbedrijf Rotterdam gaat negen kilometer glooiingen in de haven vervangen. Dit is nodig door de oliemorsing van de Bow Jubail.
Kademuren, steigers, boeien en palen kunnen over het algemeen goed worden schoongemaakt. Het havenbedrijf verklaart dit omdat deze oppervlakken direct met reinigingsmiddelen onder hoge druk kunnen worden bespoten.
Glooiingen
Het schoonmaken van de glooiingen is een heel wat lastiger klus. De zetstenen in de glooiingen zijn niet alleen aan de bovenkant met olie besmeurd, maar ook aan de zij- en onderkant. Verder zit er olie op de laag waarop de stenen op zijn geplaatst.
Verdampt
Hoewel de schoonmaakaanpak bij eerdere keren succesvol is gebleken – het gaat om een combinatie van hogedrukspuiten en spoelen met negentig graden heet water – werkt dit niet altijd. Dit komt doordat de vluchtige delen van de gemorste stookolie inmiddels zijn verdampt. Vervangen van de zetstenen is hierdoor voordeliger dan deze te reinigen.
Kosten verhalen
De kosten van het vervangen liegen er desalniettemin niet om: die bedragen tachtig miljoen euro. Het Havenbedrijf Rotterdam wil deze kosten op Odfjell, de eigenaar van de Bow Jubail, verhalen. “Wij zullen alles in het werk stellen om de schade te verhalen. Het kan niet zo zijn dat de maatschappij hiervoor opdraait”, aldus coo Ronald Paul van het Havenbedrijf Rotterdam.