bunkerprotocol

Deltalinqs, een aantal van haar leden en verschillende bunkerbedrijven hebben samen het bunkerprotocol herzien. Dit moet de risico’s voor de bemanning van bunkerschepen beperken.

Uit een door Deltalinqs gehouden workshop bleek dat terminal en bunkeraar elkaar letterlijk en figuurlijk niet zien. Soms hebben beide geen inzicht in de werkzaamheden die aan de andere zijde van het vaartuig plaatsvinden. Hierdoor kan een bunkeraar onder een werkende containerkraan actief zijn, met alle risico’s van dien. Zeker aangezien het risico van vallende voorwerpen met de schaalvergroting in de containerscheepvaart alleen maar is toegenomen.

Bunkerprotocol

Een op het oog eenvoudige aanpassing aan het bunkerprotocol moet aan deze situatie een einde maken. Zo wordt communicatie tussen wal en schip in een speciaal formulier verplicht gesteld. Alleen via dit formulier kan een bunkerlichter zich bij de terminal aanmelden. Zo wordt voorkomen dat bunkerschepen onder werkende kranen bunkeren, en hiermee kunnen afwijkingen in planning met elkaar worden gedeeld.

Incidenten melden

De partijen die deze herziening van het bunkerprotocol hebben opgesteld, verplichten zich incidenten en schades te melden. Ook zullen deze periodiek worden besproken. Zij nodigen andere partijen op zich aan te sluiten bij het bunkerprotocol, dat zowel in het Nederlands als het Engels is opgesteld. (Archieffoto)

Zie ook: Eerste stap naar papierloos bunkeren

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef hier je commentaar
Vul hier alsjeblieft je naam in