Nautisch saluut

Het verdiepen van de Nieuwe Waterweg is nu ook officieel afgerond. Dit gebeurde met het geven van een nautisch saluut.

Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam namen samen het besluit de Nieuwe Waterweg te verdiepen, om deze toegankelijk te maken voor zeer grote zeeschepen. De Botlek werd verdiept van 14,5 naar 15,90 meter, het eerste deel van de Nieuwe Waterweg vanaf Hoek van Holland van 15 naar 16,20 meter en het tweede deel van de Nieuwe Waterweg tot de Beneluxtunnel is van 14,5 naar 16,40 meter verdiept. Dit laatste deel moest 20 centimeter dieper, omdat schepen er vanwege het lagere zoutgehalte meer diepte nodig hebben.

Eerste tanker

Het project naderde dit voorjaar al zijn einde. Deze zomer verwijderden Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam nog op drie plaatsen leidingen, waarna de verdieping van de Nieuwe Waterweg een feit was. In april voer de eerste grote tanker – de Delta Mariner, met een diepgang van vijftien meter – over de Nieuwe Waterweg naar de terminal van Koole in de Botlek. 

Nautisch saluut

Na deze officieuze opening volgde vandaag de officiële ingebruikname van de verdiepte Nieuwe Waterweg. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en coo Ronald Paul van het Havenbedrijf Rotterdam namen de honneurs voor hun rekening. Vervolgens gaven schepen van de bij de verdieping betrokken aannemers Van der Kamp en Boskalis een nautisch saluut, samen met de RPA van het havenbedrijf en de Rotterdam van Rijkswaterstaat.

Zie ook: Eerste tanker bevaart verdiepte Nieuwe Waterweg