Kraanschip op LNG

Voor het verrichten van onderhoudswerkzaamheden in de Botlek zet Van Oord een kraanschip op LNG in. Het vaartuig is ook uitgerust met een geavanceerde kraan.

‘De Werkendam’, zoals het nieuwe schip heet, is het eerste kraanschip ter wereld dat op LNG vaart. Van Oord heeft de bouw mede dankzij een financiële bijdrage van de EU kunnen bekostigen. Voor opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam voert het als eerste opdracht werkzaamheden in de Botlek uit. Dit is een geschikte klus voor het kraanschip, vanwege de baggerdiepte van zo’n twaalf meter en de korte transportafstand naar de stort. Van Oord is van plan het schip vooral bij Nederlandse projecten te gebruiken van dochteronderneming Paans Van Oord.

Kraanschip op LNG

Voor Van Oord is het het eerste schip in zijn vloot dat helemaal op LNG vaart. Op het achterdek van de Werkendam wordt de brandstof opgeslagen, genoeg om veertien dagen zonder bijtanken te kunnen opereren. “Wij zijn trots op dit ingenieuze kraanschip. Het schip is een concrete invulling van onze voortrekkersrol op het gebied van duurzaamheid”, zegt directeur Nederland Ronald Schinagl van Van Oord.

Energie winnen

De grootste milieuvoordelen van De Werkendam zitten ‘m in de uitstoot van fijnstof. Die is 80 procent lager dan bij een diesel-aangedreven vaartuig. Verder is de uitstoot van stikstof 70 procent lager en is de CO2-winst 25 procent. Het LNG-schip is ook uitgerust met een innovatieve elektrische kraan. Wanneer deze een last laat vieren, wint hij energie terug.

Voortouw

Het Havenbedrijf Rotterdam is ook blij met de ingebruikname van het schip. “Wij stimuleren de transitie van stookolie naar LNG als brandstof voor de scheepvaart. Het is goed dat maritieme dienstverleners en de aannemerij voor hun vloot nu ook het voortouw nemen. Wij zullen daar als havenbedrijf ook meer op gaan inzetten”, belooft coo Ronald Paul van het Havenbedrijf Rotterdam. (Foto: Ries van Wendel de Joode)

Zie ook: Van Oord aan de slag voor Orsted