TT Club, een internationale verzekeraar voor de transport en logistiek sectoren, laat in een persbericht weten blij te zijn met het initiatief van verschillende containervervoerders om valse declaraties over de lading strenger te bestraffen. Volgens het Britse bedrijf heeft deze praktijk gezorgd, of in ieder geval bijgedragen aan meerdere recente branden aan boord van containerschepen.

Het inruimen en administreren van containers gebeurt vaak te laks en soms opzettelijk tegen de regels in, aldus de verzekeraar. TT Club wijst op het recent gestegen aantal scheepsbranden die terug te voeren zijn op gevaarlijke stoffen of producten in containers waarvan de registratie niet klopt.

Het is logisch dat een verzekeraar in dit geval aan de alarmbel trekt, maar niemand is gebaat bij brand op zee. Peregrine Storrs-Fox, Risk Management Director van TT Club: “De kapitein is de eerste verantwoordelijke voor het volledig en juist invullen van de papieren. Maar in sommige gevallen wordt dit aan anderen overgelaten, met een risico op onwetendheid of opzettelijke misleiding. Er is een noodzaak om klanten te screenen en de lading fysiek te inspecteren. Dit is een kostbaar proces en wij zien hierin ook een rol voor de containerbedrijven. Tegelijkertijd moeten overbodige restricties worden weggenomen. Maar wij juichen het bestraffen van frauderende gezagvoerders toe. Met behulp van de diverse overheidsinstanties, uiteraard.”

TT Club start daarom een campagne die schippers moet wijzen op hun verantwoordelijkheid in deze. Niet alleen zij, maar de gehele keten moet doordrongen worden van het belang van veilig transport op land en op zee, aldus de verzekeraar. “We moeten streven naar een cultuur waarin veiligheid bovenaan staat en de verleiding om regels van de CTU te overtreden duidelijk wordt afgestraft.”