bio-stookolie

In de haven van Rotterdam gaat volgende week een proef van start, waarbij containerschepen van CMA CGM met bio-stookolie worden gebunkerd. Mocht de test goed uitpakken, dan wil Ikea – dat ook deelneemt aan de proef – al haar containers met de duurzame stookolievariant vanuit Rotterdam laten vervoeren.

De bio-stookolie wordt geleverd door het Nederlandse bedrijf GoodFuels, dat gedurende drie jaar aan de ontwikkeling van een duurzame variant van zware stookolie heeft gewerkt. Het resultaat, een bio-stookolie, werd in november vorig jaar op de markt gebracht. Het is gemaakt van ‘uiterst duurzame grondstoffen’, zo melden de aan deze proef samenwerkende partijen in een persbericht, die niet met voedselproductie concurreren en ‘op geen enkele manier’ tot ontbossing leiden. Volgens de aanbieder kan het zonder aanpassingen aan de motor worden ingezet en leidt het ‘well-to-propellor’ tot een CO2-reductie van 80 tot 90 procent. Ook wordt alle zwavel weggenomen.

Pilot met bio-stookolie

Het doel van de proef is de schaalbaarheid, duurzaamheid en technische volwassenheid van duurzame biobrandstoffen aan te tonen. “Met deze pilot tonen wij aan dat geavanceerde biobrandstoffen vandaag al kunnen worden ingezet om de footprint van scheepvaart te verlagen”, verklaart Elisabeth Munck, head of sustainability bij Ikea Global Transport & Logistics Services. Volgens haar kunnen veranderingen alleen door samenwerking worden teweeg gebracht. “Zodra de pilot succesvol is afgerond, hebben wij de intentie om ten minste al onze containers vanuit Rotterdam op deze duurzame biobrandstof te gaan vervoeren.”

Voor het eerst

Xavier Leclerq, director/executive officer bij CMA CGM, vertelt dat de containerrederij voor het eerst tweede generatie biobrandstoffen in een schip gaat testen. “Het feit dat er nu een alternatief voor zware stookolie is dat geen technische aanpassingen aan onze motoren vereist, biedt ons een veilige en innovatieve mogelijkheid bij te dragen aan de energietransitie binnen de scheepvaart.” De proef wordt gefaciliteerd door Goodshipping Program en ondersteund door het Havenbedrijf Rotterdam.

Zie ook: Consortium bekijkt gebruik methanol als transportbrandstof