geluidsoverlast

De proef met een bandenspanningsmeetpunt voor vrachtwagens op de snelweg krijgt een vervolg. Rijkswaterstaat zoekt meer transportbedrijven om mee te doen.

Sinds mei 2018 ligt er op de A16 bij Dordrecht een ‘bandenspanningsmeetdrempel’. Die bestaat uit drie meetbalken in het asfalt, die van de overrijdende vrachtwagenbanden een soort voetafdruk maken. Wijkt die sterk af, dan kan dit een teken zijn dat de bandenspanning niet op orde is. De bij de proef aangesloten bedrijven – dit zijn er nu tachtig, samen goed voor ongeveer 16.000 kentekens – krijgen hiervan een melding. Camera’s leggen de kentekens van de vrachtwagens vast.

200 afwijkingen

Wekelijks komen er volgens Rijkswaterstaat 200 afwijkingen aan het licht. Het systeem dient om bandenpech bij vrachtwagens te voorkomen. Vaak moet een rijstrook worden afgesloten als een vrachtwagen een klapband heeft, zodat het wiel kan worden verwisseld of de wagen kan worden weggesleept. Dit heeft de nodige verkeershinder tot gevolg.

Bandenspanningsmeetpunt

De proef zou eigenlijk dit jaar aflopen. Maar Rijkswaterstaat, dat de test in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam en de Verkeersonderneming uitvoert, laat weten dat het die tot de zomer van 2020 verlengt. Het zoekt ook meer transportbedrijven om deel te nemen, want ‘hoe meer deelnemers, hoe groter het effect van de proef’. Het bandenspanningsmeetpunt krijgt daarnaast een nieuwe plek. Het komt op de A16 in noordelijke richting vlak voor afslag 20 ‘s-Gravendeel in de rechterrijstrook te liggen. Aanmelden voor de proef kan hier. (Foto: Danny Cornelissen)

Zie ook: Rijkswaterstaat test Europoortkering