Bio-scheepsbrandstof

Een test met een nieuwe bio-scheepsbrandstof van ExxonMobil is goed uitgevallen. Een schip van Stena Bulk bunkerde de nieuwe brandstof in Rotterdam en voerde er een commerciële tocht mee uit.

De bio-scheepsbrandstof is een VLSFO-brandstof (very low sulphur fuel oil) gemaakt van een tweede generatie, op afvalstromen gebaseerde vetzurencomponent. De reis die het schip van Stena Bulk met de brandstof maakte, maakte duidelijk dat de CO2-uitstoot met 40 procent afnam in vergelijking met conventionele scheepsbrandstof. Aan het schip hoefden geen modificaties te worden uitgevoerd om op de brandstof te varen.

Bio-scheepsbrandstof

“De laatste tijd worden er nieuwe scheepsbrandstoffen op de markt gebracht. Daarmee wordt de vraag groter naar kwaliteitsbrandstoffen die zowel betrouwbaar zijn als ISO-compliant”, zegt marine fuels marketing manager Cowan Lee van ExxonMobil. Erik Hanell, ceo bij Stena Bulk, verwacht dat bio-scheepsbrandstoffen een belangrijke rol gaan spelen in het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen in de scheepvaart. “De ontwikkeling van deze bio-brandstof van ExxonMobil is een belangrijke stap richting een grotere commerciële toepassing van koolstofarme brandstoffen.”

Rotterdam

Over de geslaagde test zegt Hanell: “De brandstof presteerde niet alleen goed, ook paste deze naadloos in de technische en commerciële operatie op het schip.” In de loop van het jaar gaat ExxonMobil de brandstof op de markt brengen, eerst in Rotterdam, later ook in andere havens. (Archieffoto Stena Bulk)

Zie ook: Trots op het team