Tachtig centimeter

De ECT Delta terminal ontvangt steeds grotere containerschepen. Om dit ook in de toekomst te kunnen blijven doen, wordt de Amazonehaven met tachtig centimeter verdiept.

Het Havenbedrijf Rotterdam gaat over een lengte van een halve kilometer de Amazonehaven verdiepen van 16,65 naar 17,45 meter. Dit doet het in samenwerking met Hutchison Ports ECT Rotterdam. Het project gaat in week 40 van start. Na de eerste, voorbereidende werkzaamheden zal er worden gebaggerd naast de kademuur aan de zuidzijde van de haven.  Lang zullen de werkzaamheden niet duren; al halverwege november dit jaar zal de Amazonehaven zijn verdiept.

Tachtig centimeter

Een eventuele volgende stap is het uitdiepen van een groter deel van de Amazonehaven. Het doel is een vergelijkbare diepgang te realiseren voor twee extra ligplaatsen van elk 500 meter lengte. “Wij investeren blijvend in de ECT Delta terminal om toekomstbestendig te zijn en onze klanten een optimale dienstverlening te kunnen bieden. Het verder uitdiepen van de Amazonehaven vormt hier, mede in het kader van onze concurrentiepositie, een belangrijk onderdeel van”, verklaart Leo Ruijs, ceo van ECT.

Schaalvoordelen

Emile Hoogsteden, directeur commercie van het Havenbedrijf Rotterdam, schetst het belang van ‘ongeëvenaarde diepgang’ voor een haven als Rotterdam. “Rotterdam is gunstig gelegen. Daarom is Rotterdam voor veel intercontinentale containerlijndiensten de haven in Europa waar zij als eerste aankomen en als laatste weer vertrekken. Rederijen streven schaalvoordelen na om concurrerende transporttarieven te kunnen blijven aanbieden. Graag faciliteert het Havenbedrijf Rotterdam deze ontwikkeling voor rederijen en deepsea terminals zodat de haven van Rotterdam de meest aantrekkelijke haven van Europa blijft.” (Foto: Havenbedrijf Rotterdam)

Zie ook: Diepgangsrecord voor vertrekkend containerschip