In de Eerste en Derde Haven van Scheveningen kunnen zeeschepen voortaan gebruik maken van walstroom. Dankzij de walstroomvoorziening hoeven zeeschepen die in de haven liggen geen dieselaggregaat meer te laten draaien om elektriciteit op te wekken.

Dat is goed voor de luchtkwaliteit én reduceert de geluids- en trillingsoverlast voor omwonenden. Daarmee levert de walstroomvoorziening een bijdrage aan de leefbaarheid in de haven. Ze levert groene stroom, afkomstig uit Nederlandse bronnen. Kotters, kleine vissersschepen en plezierschepen kunnen in Scheveningen Haven al langer walstroom afnemen. De installaties die zij benutten, zijn niet geschikt voor de zeeschepen van twee visserijreders en RWS die in de haven liggen. Deze schepen, met een lengte tot 126 meter, kunnen voortaan gebruik maken van acht nieuwe aansluitpunten in de Eerste Haven en twee aansluitpunten in de Derde Haven.

Rederij Cornelis Vrolijk/Jaczon laat zijn trawlers aanpassen om de walstroom te kunnen afnemen. Ook de rederij van RWS en rederij Van der Zwan gaan gebruik maken van de walstroomvoorziening. De gemeente Den Haag financierde het ontwerp en de realisatie, inclusief vijf jaar onderhoud en exploitatie, via het Actieplan Luchtkwaliteit van het Rijk. De rederijen die de walstroom afnemen, waren nauw bij het traject betrokken om de voorziening veilig te maken voor gebruikers en passanten op de kade.

De Klaver Giant Groep is door de gemeente Den Haag geselecteerd om als hoofdaannemer de totale walstroominstallatie te realiseren en te onderhouden. Siemens was binnen het Design & Build-traject partner van de Klaver Giant Groep voor het leveren van de laagspanningscomponenten en de behuizing voor de energieverdeler, inclusief de omkeerschakelaars die de walstroom kunnen omzetten van 50 Hz naar 60 Hz. Van der Sijs Techniek & Automatisering was partner voor het ontwerp en de assemblage van de energieverdeler met de Siemens-componenten.