Mobiele walstroom

Vijf systemen voor mobiele walstroom worden de komende vijf maanden getest aan de Parkkade in Rotterdam. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente is de proef met zeeschepen uniek in de wereld.

Het aanbieden van walstroom aan zeeschepen is een stuk ingewikkelder dan wanneer dit aan binnenvaartschepen en veerboten wordt verstrekt. Een binnenvaartschip heeft minder elektriciteit nodig, en veerboten varen op vaste routes waarbij maar een klein aantal havens worden aangedaan. Zeeschepen verbruiken veel energie en lopen meer havens aan. Een cruiseschip bijvoorbeeld verbruikt evenveel elektriciteit als een kleine stad. Het Havenbedrijf Rotterdam en DNV GL hebben uitgerekend dat de totale energiebehoefte van alle zeeschepen in de haven tussen de 750 en 850 GWh groot is. Ter vergelijking: dat is evenveel als 200.000 huishoudens.

Mobiele walstroom

Uit oogpunt van de luchtkwaliteit, leefbaarheid en het klimaat is het beter dat zeeschepen in de haven hun hulpmotoren stopzetten en van walstroom gebruikmaken. Daarom is 13 december jl. een proef van het havenbedrijf en de gemeente gestart waarbij zeeschepen aan de Parkkade van mobiele walstroom gebruik kunnen maken. Op die locatie komen veel schepen van rederijen als Wilson, Vertom en Wijnne&Barends. In principe kan elk schip op walstroom draaien, zolang het maar over de juiste stekker-aansluiting beschikt. 

Vijf systemen

Vijf verschillende partners krijgen de mogelijkheid aangeboden hun systeem in de praktijk te testen. Dit is ENGIE Ventures & Integrated Solutions, dat een hybride systeem met ‘Big Battery Box’ heeft ontwikkeld, die is geïntegreerd met een motorgenerator op biobrandstof. PON Power & zusterbedrijven gaat een hybride container testen met een batterij gecombineerd met een generator op blauwe diesel. Verdere deelnemers zijn Aggreko Benelux met een LNG-gedreven gasmotor in een container, Mobiele Stroom met een bio-LNG-gedreven turbine in een container en JP Energy Systems met een brandstofcel-aggregaat op waterstof in combinatie met een kleine batterij. Elk systeem gaat gedurende twee tot vier weken zeeschepen van walstroom voorzien.

Kosten

De systemen worden getest op technische en commerciële haalbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en hun impact op de omgeving. De kosten van de proef bedragen een half miljoen euro, dat door het Rijk beschikbaar wordt gesteld. In 2020 volgt een tweede test, gericht op walstroom voor grotere zeeschepen. Hiermee is een bedrag van 1,5 miljoen euro gemoeid. (Foto: Rederij Wilson)

Zie ook: Test met mobiele walstroom aan Parkkade