blockchainproef

Het Havenbedrijf Rotterdam start samen met ABN AMRO en Samsung SDS een blockchainproef. Blockchaintechnologie moet het containertransport vanuit Azië transparanter en efficiënter maken.

De test bestaat uit het transport van een container vanuit een fabriek in Azië naar een locatie in Nederland. Het Blocklab zal de pilot uitvoeren. Het uiteindelijke doel is, zo stellen de drie partijen in een persbericht, om uiteindelijk te komen tot ‘een volledige en papierloze integratie van fysieke, administratieve en financiële stromen binnen internationale distributieketens’.

Blockchainproef

“Op dit moment zijn de betalingen, administratie en het fysieke vervoer van containers nog vrijwel volstrekt gescheiden circuits”, licht financieel directeur Paul Smits van het Havenbedrijf Rotterdam toe. “Dat leidt tot oponthoud en inefficiëntie omdat er veel partijen betrokken zijn en alles via papieren documenten gaat. Bij een containertransport van China naar Rotterdam zijn bijvoorbeeld nu gemiddeld 28 partijen betrokken. Het transporteren, volgen en financieren van goederen en diensten moet even makkelijk worden als het online bestellen van een boek.”

Verladersperspectief

In de pilot worden al deze stromen geïntegreerd. “Van workflowmanagement in combinatie met track & trace tot aan de  digitalisering van papieren documenten zoals de vervoersbrief en de financiering van de verhandelde goederen of diensten. Het uiteindelijke doel is te komen tot een open, onafhankelijk en wereldwijd platform dat uitgaat van het verladersperspectief. Hierdoor worden logistieke ketens transparanter, efficiënter en kunnen op termijn miljoenen euro’s worden bespaard”, legt Daphne de Kluis uit, ceo commercial banking bij ABN AMRO.

Extra bijzonder

Volgens Sanghun Lee, president bij Samsung SDS EU/CIS, zijn de verschillende activiteiten met behulp blockchain te coördineren. “Digitalisering zorgt hierbij voor automatisering, wat een ultra-efficiënte logistieke keten mogelijk maakt. Extra bijzonder aan het project is dat we voor het eerst in de overigens nog korte geschiedenis van deze technologie, verschillende blockchains met elkaar laten opereren. Dat gebeurt via een overkoepelende ‘notary’ die de volledig losstaande blockchains in Korea en Nederland met elkaar verbindt.”

De resultaten van de test worden in februari bekendgemaakt.

Zie ook: Google helpt medewerkers in de transport en logistiek