schepen

Baggerbedrijf De Boer uit Sliedrecht heeft in Frans-Guyana twee nieuwe schepen in gebruik genomen. De vaartuigen zullen daar ook worden ingezet, in de havens van Cayenne en Kourou.

De twee schepen, de Fregate en Papillon, zijn besteld door Boer Remorquage SARL. Dit is een samenwerkingsverband van Baggerbedrijf De Boer en Iskes Towage & Salvage uit IJmuiden. Samen hebben zij twee jaar geleden een langlopend contract afgesloten met de Port Maritime de Guyane. De Fregate en Papillon worden ingezet voor onderhoudsbaggerwerkzaamheden, assistentie van de scheepvaart en als standby- en blusboten in geval van een calamiteit.

Schepen

Volgens de eigenaar is de Fregate het meest bijzondere schip van de twee. Het 29,2 meter metende schip- een Damen WID Tig-2915-HYBRID –  is een baggervaartuig en sleepboot ineen en beschikt over een hybride aandrijving, waarmee elektrisch kan worden gevaren. De Papillon is met een lengte van 22,7 meter wat kleiner. Deze ook door Damen gebouwde ASD Tug 2310 SD zal voor assistentie in Kourou worden ingezet.

Diepgang en trekkracht

“Deze twee schepen zijn ontstaan uit een bijzonder staaltje samenwerking”, licht Hugo van de Graaf toe, mede-directeur van Baggerbedrijf De Boer. “Onze opdrachtgever had heel specifieke eisen waaraan de schepen zouden moeten voldoen, zoals de combinatie van een zeer beperkte diepgang en lengte met voldoende trekkracht. Het is dankzij het vakmanschap van onze beide bedrijven dat dat goed gelukt is in het ontwerp.”

Zie ook: Opdracht voor bouw tweede serviceschip

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef hier je commentaar
Vul hier alsjeblieft je naam in