duurzame steden

Rotterdam is weggezakt uit de top 20 van meest duurzame steden wereldwijd. Dit blijkt uit de Sustainable Cities Index van ingenieursbureau Arcadis.

Elke twee jaar presenteert Arcadis een nieuwe lijst van honderd wereldsteden die langs de meetlat van duurzaamheid zijn gelegd. De vorige keer, in 2016, was Rotterdam nog terug te vinden op de 17e plaats. Nu is de Maasstad te vinden op plaats 27. Ook Amsterdam heeft terrein moeten prijsgeven. Was de stad de vorige keer nog op de 11e plek gerangschikt, dit jaar moet zij met een 12e positie genoeg nemen.

Nieuwe college

“Deze stad is in transitie”, zegt Carolien Gehrels, directeur grote steden bij Arcadis, over de lagere positie op de index van Rotterdam. “Het nieuwe college heeft afgesproken meer in te zetten op energietransitie, klimaat en digitalisering. Dat is mooi want in januari kwam er een oproep uit het Rotterdamse bedrijfsleven om meer op duurzaamheid in te zetten. Tussen het maken van plannen en het uitvoeren ervan zit vaak behoorlijk wat tijd.”

Meervoudig gebruik

Dat zowel Rotterdam als Amsterdam terrein moeten prijsgeven op het vlak van duurzaamheid, wijt Gehrels aan het succes van concurrerende steden. Daarbij komt dat het voor mensen met beroepen als politieagent, onderwijzer en verpleegkundige moeilijk is betaalbare woonruimte te vinden. Ze zegt de oplossing te zien in wat zij het ‘meervoudig gebruik van de schaarse ruimte’ noemt. Daarbij wijst Gehrels op ruimte rond stations en spoorwegen. “Zo kun je wonen op het station in Den Haag, komt naast station Utrecht het verticale bosgebouw Wonderwoods en wordt gekeken naar het spoortracé Muiderpoort-Duivendrecht.”

Duurzame steden

Londen, Stockholm en Edinburgh worden door Arcadis als meest duurzaam geacht. Vooral op het gebied van cultuur scoort de Britse hoofdstad goed. “Alleen dreigt Londen onbetaalbaar te worden. Daarnaast slibt de stad langzaam maar zeker dicht en wordt bereikbaarheid een issue”, stelt Gehrels. De onderste regionen van de Sustainable Cities Index worden voornamelijk door Afrikaanse en Aziatische steden ingenomen. Volgens Arcadis is het voor ‘buitenstaanders’ bij het zakendoen lastig ‘ertussen te komen’. Verder zijn er veel files en is het openbaar vervoer gebrekkig van kwaliteit.

Zie ook: Meer aandacht voor de stad