piekijzer

Normaal komen ladingen piekijzer in vrachten van 30.000 tot 35.000 ton binnen. Deze week arriveerde een schip met 50.000 ton uit Brazilië. Stuwadoor ZHD Stevedores heeft het lossen weken van tevoren voorbereid.

ZHD Stevedores is verantwoordelijk voor de overslag van het piekijzer, waarna dit verder in Europa wordt gedistribueerd. De lading is van Carbones Holding, een Oostenrijkse distributeur van metaalproducten, die het piekijzer in Brazilië heeft ingekocht. Op 3 oktober ving de MV Yuanping Sea met de 50.000 ton lading piekijzer – een soort tien bij tien centimeter grote ‘broodjes’ ijzer – aan boord de reis naar Rotterdam aan.

Aardige puzzel

Het organiseren, coördineren en plannen van het verschepen was niet zo eenvoudig, vertelt Sebastian Brunner van Carbones. “Alle betrokken partijen moeten nauw samenwerken. De productielocaties van piekijzer zitten niet direct bij de haven maar meer landinwaarts. Vanaf daar moet de vracht per trein, vrachtwagen of kleiner schip naar het grote schip in de haven worden vervoerd. Het is een aardige puzzel om 50.000 ton piekijzer van allerlei verschillende locaties op tijd bij het schip te krijgen.”

Soorten piekijzer

Dat er deze keer zo’n reuzenlading binnenkomt, heeft te maken met kostenbesparing, legt Brunner uit. “En daar profiteren onze klanten van.” ZHD Stevedores zette voor het lossen van het schip zijn zelfvarende drijfkraan in. Dico Rijgoord van ZHD Stevedores: “Het schip heeft vijf ruimen en vervoert meerdere partijen verschillende soorten piekijzer. De partijen ladingen worden aan boord gescheiden door zogenaamde separaties die bestaan uit planken of zeilen. Het lossen hebben we al weken eerder voorbereid.”

Laag water

“Bij zo’n grote operatie als deze zijn er altijd wel hick-ups”, vervolgt Brunner. “Zo is het water in de Rijn nu te laag voor een directe doorvoer per schip. Daarom brengen we 18.000 ton in voorraad onder bij ZHD Stevedores in Dordrecht. Vanuit daar vervoeren we dat per truck of binnenvaartschip verder naar onze klanten zoals gieterijen en staalfabrikanten in Denemarken, Zweden, Zwitserland, Frankrijk en België.” (Foto: still YouTube)

Zie ook: Nieuwe grijper is tien procent sneller