Van Beek heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan een systeem dat razendsnel bulkpoeder filtert. Wide Scope in het Belgische Gent ontwikkelde dit laad- en filtersysteem en zocht een partner om het te realiseren. De schroeftransporteurs zorgen voor een continue stroom en stofvrije belading.

Bulkpoeder

Wide Scope biedt een scala aan logistieke diensten. De onderneming is gespecialiseerd in de behandeling van witte bulkproducten zoals kaoline en talk, het kent een eigen ‘slurry make down plant’ in Gent. De enorme hoeveelheden kaoline die het bedrijf op transport stuurt per schip, wagon of truck vroegen om een efficiënte filtering en stofvrije belading. In de oplossing waar Van Beek een belangrijke bijdrage aan heeft geleverd belandt het poeder nu via een hopper in een schuin opgestelde schroef. De transportschroef zorgt voor een continue stroom naar een door Wide Scope ontwikkelde fijnmazige filter. Na filtering voert een tweede schroef het poeder via een beladingsbalg een bulkwagen in. Van Beek leverde twee kokertransporteurs van het type KR400 met een capaciteit van 50 m3/h, een inloophopper met zeefdek op de eerste schroeftransporteur en een beladingsbalg aan de uitloop van de tweede schroeftransporteur. Het geheel staat in een cascade-opstelling.

Algemeen directeur Geoffrey Verheul van Wide Scope benaderde Van Beek ‘omdat het een bekende naam’ is in de markt. “Wat ook meespeelde is dat onze partners er positieve ervaringen mee hebben gehad. Aan een persoonlijke kennismaking en rondleiding bij Van Beek in Drunen hebben wij een goede indruk overgehouden. De kwaliteit heeft hierbij de doorslag gegeven, waarbij tevens de budgetlimieten niet werden overschreden.” Sales manager Roel Kneepkens bij Van Beek heeft het over een project van de lange adem. ‘We zijn meerdere keren op locatie geweest in Gent en ook onze werkplaats is meerdere keren bezocht. Om Wide Scope te overtuigen van de werking hebben we de opstelling met onze mobiele bulkwagenvuller, de Dino, getest. Dat gaf een zeer goed en positief resultaat. De opstelling van beide opvoerschroeven heeft dan ook wel iets weg van een Dino.”