Twee dagen geleden heeft de Raad van State besloten dat de Bankenburgtunnel mag worden aangelegd. Dit betekent dat Rijkswaterstaat ten westen van Rotterdam een nieuwe weg kan aanleggen die de A15 verbindt met de A20. Met het project wil de minister van Infrastructuur en Waterstaat de bereikbaarheid van de Rotterdamse regio blijven garanderen en de economische groei in het gebied stimuleren.
De ligging direct aan zee met goede achterlandverbindingen, is een van de belangrijkste concurrentievoordelen van de Rotterdamse haven. Om de positie als grootste logistiek en industrieel knooppunt van Europa te versterken, werkt het Havenbedrijf Rotterdam samen met diverse partners aan het verbeteren van de bereikbaarheid, onder andere met Rijkswaterstaat. Hierbij wordt gezocht naar duurzame oplossingen met de ambitie om Europa optimaal te ontsluiten over de weg, per spoor, via pijpleidingen, kust- en binnenvaart. Uiteindelijk moet het intermodale transport leiden tot minder verstopte wegen, meer efficiëntie, kostenverlaging en winst voor het milieu, zo meldt het Havenbedrijf in een reactie op de uitspraak.
Het Havenbedrijf Rotterdam is, naar eigen zeggen, voorstander van de aanleg van de Blankenburgtunnel omdat deze de bereikbaarheid van de haven verbetert. “We verwelkomen daarom het besluit van de Raad van State van vandaag.”
Ronald Paul, COO Havenbedrijf Rotterdam: “Wij zijn erg blij met de uitspraak van de Raad van State omdat nu kan worden begonnen met de aanleg van een robuust wegennet. Naast de Botlektunnel krijgt de Rotterdamse haven nu een tweede ontsluiting van het havengebied via de weg. Het havengebied zal daardoor niet louter afhankelijk meer zijn van de Botlektunnel en bovendien zal de Beneluxtunnel worden ontlast”. De afbeelding is een rendering van een deel van deze nog te bouwen verbinding.