Turborotondes

Op de Maasvlakte zijn de eerste twee turborotondes van de Rotterdamse haven aangelegd. Ze vervangen twee gelijkvloerse kruisingen. Door de gewijzigde verkeerssituatie waren die gevaarlijk geworden.

Een turborotonde is een tweestrooksrotonde, waar chauffeurs al voor het oprijden de juiste rijstrook moeten kiezen. Als je eenmaal op de rotonde rijdt, is het niet meer mogelijk van rijstrook te wisselen. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam zijn turborotondes veiliger dan een standaard-tweestrooksrotonde. Ook stroomt het verkeer beter door.

Doorgaande weg

De turborotondes zijn aangelegd op Distripark Maasvlakte in de Dardanellenstraat. Daar lagen twee gelijkvloerse kruisingen. Maar in de loop der tijd is de functie van de weg – de hoofdas van het Distripark – veranderd door de aanleg van de Tweede Maasvlakte en de bouw van het Coloradoviaduct. Hierdoor is de weg gewijzigd van een lokale ontsluitingsweg voor het Distripark naar een doorgaande weg die een heel gebied ontsluit.

Turborotondes

De weg voldeed niet meer aan de eisen die het gebruik stelde, aldus het havenbedrijf, dat daarom in de twee nieuwe turborotondes investeerde. Een bijkomende reden was dat hiermee de nog braakliggende terreinen in het westen van het Distripark nog konden worden uitgegeven. De twee turborotondes zijn van beton, vanwege de belasting door zwaar vrachtverkeer, omdat dit langer meegaat en uit kostenoogpunt.

Warehousing

“De aanleg van de twee rotondes past in het beleid van het havenbedrijf om de verkeersveiligheid in de haven te bevorderen en om van Distripark Maasvlakte een toplocatie voor warehousing te maken. Dat is belangrijk, want de directe aanwezigheid van distributiecentra bindt lading aan de haven”, zegt coo Ronald Paul van het Havenbedrijf Rotterdam.

Zie ook: Prinses Amaliaviaduct op Maasvlakte 2 geopend