Heerema Marine Contractors uit Leiden heeft gekozen voor het VRC (Valve Remote Control)-systeem van Emerson Automation Solutions voor het grootste semi-submersible kraanschip ter wereld. Dit schip, de SSCV Sleipnir, is momenteel in aanbouw op de werf van Jurong in Singapore.

Emerson

Het 220 meter lange schip is bedoeld voor het installeren en verwijderen van grote offshore constructies als olie- en gasplatforms, onderwaterproductie-installaties, funderingen, ankerplaatsen of zwevende constructies in diep water. Beide draaiende kranen op het schip kunnen per stuk maximaal 10.000 ton hijsen. Het is cruciaal om de Sleipnir tijdens hijsoperaties stabiel te houden en daar zorgt het ballastsysteem voor, aldus een persbericht. Het systeem pompt water tussen de tanks op het schip om eventuele slagzij die kan optreden bij de verplaatsing van de last in de kranen te compenseren.

Het ballastcontrolsystem moet betrouwbaar werken in de veeleisende omstandigheden op zee en moet dat bovendien op een buitengewoon grote schaal doen. De experts van Emerson zijn de uitdaging aangegaan en hebben in nauwe samenwerking met de stakeholders een speciale volledig redundante Damcos VRC-oplossing ontworpen voor het tankmanagement- en ballastbesturingssysteem van het schip. De systemen bevatten 847 afsluiters, actuators en LPU’s (Local Power Units) en acht interface-cabinets, die de LPU’s aansturen via een bussysteem en op hun beurt communiceren via redundante modbusverbindingen door het vessel management systeem.