Plasticruimer

De terminal van Broekman Logistics in Rotterdam was dit weekend het decor van de presentatie van Boyan Slats vaartuig de ‘Interceptor’. Deze plasticruimer moet het plastic uit rivieren vissen.

The Ocean Cleanup van Boyan Slat richtte zich in eerste instantie – zoals de naam al doet vermoeden – op het verwijderen van plastic uit zee. Maar ook rivieren kunnen veel plastic bevatten. Volgens een persbericht van de ngo telt de wereld 100.000 rivieren. 1.000 hiervan vervoeren 80 procent van al het plastic dat in de wereldzeeën belandt. Vis je het plastic uit deze rivieren, dan draai je als het ware de kraan dicht van het plastic dat op zee belandt, denkt Slat.

Plasticruimer

De oplossing hiervoor is een schip dat ‘The Interceptor’ heet. Het vaart op zonne-energie en kan dagelijks 50.000 kilo plastic verwerken. Als alles meezit kan dit oplopen tot 100.000 kilo per dag. Hoewel de presentatie in de Botlek deed vermoeden dat dit de eerste Interceptor in zijn soort is, is dat niet het geval. Er varen er al drie rond, in Indonesië, Maleisië en Vietnam. Het schip dat bij Broekman in de spotlights werd gezet is nummer vier, dat in de Dominicaanse Republiek zal worden ingezet.

700.000 euro

De Interceptors worden in Zwolle bij TME gebouwd. Per schip bedragen de kosten 700.000 euro. Die komen voor rekening van een vermogensfonds dat goede doelen ondersteunt. In het FD zegt een woordvoerder van The Ocean Cleanup dat hij verwacht dat deze kosten zullen dalen, naarmate er meer schepen zullen worden gebouwd. Het doel van Slat is om binnen vijf jaar 1.000 Interceptors in bedrijf te hebben. 

Zie ook: LyondellBasell en Neste doorbreken kip-eidilemma