Baggerbedrijf de Boer valt de eer te beurt ‘s werelds groenste ploegboot in gebruik te hebben genomen. Het 22 meter lange vaartuig ‘Peter’ voldoet aan verschillende strenge normen.

De ploegboot is zo schoon dat die zowel aan de IMO Tier 3-norm als de Euro Stage 5-norm voldoet. Dit zijn normen voor respectievelijk de uitstoot van schadelijke stoffen in de zeevaart en voor emissies in de binnenvaart. Deze gelden nu nog niet, maar zijn pas in 2019 en 2020 van kracht. Het Sliedrechtse baggerbedrijf zegt hiermee voor te sorteren op deze naderende regels.

Ploegboot

Twee 550 pk sterke Scania-hoofdmotoren zijn uitgerust met nabehandelingssystemen om uitlaatgassen te reinigen. John Nieuwenhuijse, manager new building van Baggerbedrijf de Boer legt uit hoe dit in zijn werk gaat: “Het gaat dan om een selective catalytic reduction-systeem (SCR) in de uitlaat, dat stikstofoxide (NOx) omzet in waterdamp en stikstof. Daarnaast hebben we ook diesel partikel filters (DPF) geplaatst om de roetuitstoot te verlagen. Hierdoor kunnen we goed inspelen op de toenemende vraag van opdrachtgevers naar schepen met een lage uitstoot.”

Green Passport

Ook beschikt de ‘Peter’ over een ‘Green Passport’. Hiermee belooft Baggerbedrijf de Boer milieuschade te voorkomen, zowel tijdens de levensloop als de sloop van het schip.

Het nieuwe schip is een modern broertje van het uit 2014 daterende schip ‘Kees jr.’. De ‘Peter’ is zeven meter breed, heeft een diepgang van 2,80 meter en is door Hoekman Shipbuilding uitgerust met een multi- en single beam, Dit stelt de opvarenden in staat de bodem driedimensionaal in kaart te brengen.

Zie ook: Van Oord doopt installatieschip Bravenes

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef hier je commentaar
Vul hier alsjeblieft je naam in