Wat was het warm. Recorddroogte en bijna recordwarmte leidden tot een code oranje voor heel Nederland behalve de Wadden. Tussen het puffen en zweten door verschenen er af en toe interessante aan de warmte en droogte gerelateerde berichten voor de geïnteresseerde lezer uit haven en industrie.

Door Onno de Jong

De grote droogte en daarmee samenhangende lage waterstanden in de rivieren zouden vooralsnog niet tot een code rood bij Tennet zorgen. In de warme zomer van 2003 (wel met code rood) werd nog een groot deel van de stroom opgewekt in centrales aan de grote rivieren. U weet wel, die centrales gelegen in de uiterwaarden die nu voor een deel of stil staan of al gesloopt zijn. Anno 2018 liggen de energiecentrales veel dichter bij de zee en kunnen deze centrales veel beter gekoeld worden zo las ik in een longread over de warmte op de site van de NOS. Dat dit de ‘beruchte’ kolencentrales zijn waar normaal zo tegen tekeer gegaan wordt vermeldt men er dan weer niet bij. Ook de prijs voor stroom die op spotmarkt afgetikt mocht worden viel best mee. Het deed me denken aan het verhaal van Enron en de rol van deze ter ziele gegane Amerikaanse energiegigant in de California Electricity Crisis in het begin van deze eeuw. Waar ik in Nederland erop vertrouw dat de energiesector nog het oude nutsdenken in haar DNA heeft en anders de toezichthouder ingrijpt laat het verhaal uit Californië zien hoe het ook heel anders kan aflopen.

Op verzoek van de handelstak van Enron (bekend van het boek The Smartest Guys in the Room) werd onderhoud aan centrales vooral gedaan wanneer de verwachte vraag naar elektriciteit het hoogst was. En als lokale leveranciers dan geen eigen opwekcapaciteit hebben en dus aangewezen zijn op partijen als Enron kon het gebeuren dat een megawattuur energie wanneer iedereen de airco aanzette ineens 1.400 dollar kostte in plaats van 45 dollar. Een van de geleerde lessen was dan ook het belang van load balancing, iets wat ook met de decentralisatie van onze energieopwekking belangrijk gaat worden.

Ook in de categorie ‘last van droogte’ de mogelijke droogval van tankstations her en der in Nederland. Een van de verklaringen was de lage waterstand waardoor achterland depots moeilijker te bevoorraden zijn. Nu kwam ik een paar weken geleden met de trein langs Kaub aan de Rijn en inderdaad ik zou niet graag ruilen met de kapitein die zijn binnenvaartschip tussen de rotsen moet manoeuvreren. Maar dat er in heel Nederland geen extra binnenvaarttanker meer te vinden was lijkt me sterk. De aap die daarna uit de mouw kwam lijkt ook veel aannemelijker. Een structureel tekort aan chauffeurs. Omdat het rondrijden met 45.000 liter brandstof als potentieel risicovol wordt gezien zijn de eisen die gesteld worden hoger en is de oplossing die in veel andere sectoren binnen het wegvervoer gekozen wordt, inhuur uit Oost-Europa, hier geen optie. Wie op internet naar onderbuikgevoelens van chauffeurs zoekt kan de mogelijke oplossingsrichtingen ook wel voorspellen. Kortom, misschien is de hitte buiten niet het probleem maar maken we nu de voortekenen van een oververhitte economie mee. Maar ach, voor allebei geldt: probeer er zoveel mogelijk van te genieten zolang het nog duurt!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef hier je commentaar
Vul hier alsjeblieft je naam in