De Europoort-terminal van Vopak in Rotterdam wordt voor Maersk een belangrijke opslaghub voor laagzwavelige brandstof. Beide bedrijven hebben hiertoe een overeenkomst getekend.
Vopak maakte nog geen week geleden bekend in Rotterdam te gaan investeren in uitbreiding van de opslagcapaciteit voor laagzwavelige scheepsbrandstoffen op de Europoort-terminal. Voldoende vraag uit de markt zou deze investering rechtvaardigen, aldus het bedrijf. Dat laatste blijkt nu, want Vopak heeft met Maersk een meerjarig contract gesloten. Op de Europoort-terminal zal voor de containerrederij brandstof met een zwavelpercentage van hoogstens 0,5 procent worden opgeslagen.
Laagzwavelige brandstof
Maersk wil bij de Europoort-terminal jaarlijks 2,3 miljoen ton brandstof opslaan, goed voor circa twintig procent van de totale behoefte binnen Maersk Line aan laagzwavelige brandstof. “We hebben er alle vertrouwen in dat deze stap de zorgen wegneemt die in de sector bestaan over de beschikbaarheid van brandstof”, zegt Niels Hendrik Lindegaard, hoofd van Maersk Oil Trading. Hij meent dat Maersk hiermee de concurrenten in de markt een stap voor blijft.
Regelgeving
Maersk bereidt zich met deze stap voor op strengere regelgeving van de International Maritime Organization (IMO). Vanaf 2020 mag er geen stookolie meer worden gebruikt die een hoger zwavelgehalte heeft dan 0,5 procent.