walstroom

Het Havenbedrijf Rotterdam is samen met Eneco en Heerema in een consortium gestapt, dat onderzoek doet naar het opzetten van een aansluiting voor walstroom in het Calandkanaal. Vooral grote offshore schepen zouden hier gebruik van kunnen maken, wat volgens de drie partijen ‘wereldwijd uniek’ is.

Vorige week hebben het Havenbedrijf Rotterdam, Eneco en Heerema hiervoor een Momorandum of Understanding getekend. Afgesproken is dat de drie een haalbaarheidsonderzoek naar de plannen gaan doen. Het idee is grote offshore schepen van groene stroom te kunnen voorzien. De ordegrootte van de aansluiting is 20MVA.

Walstroom

Wanneer de walstroomaansluiting in gebruik wordt genomen, biedt dit verschillende voordelen. De dieselgeneratoren kunnen worden uitgezet als een schip aanmeert. Dit betekent niet alleen een vermindering in geluid, maar ook zullen CO2-, NOX-, SOX- en fijnstofemissies zo goed als verdwijnen.

Vele stapjes

“Het onderwerp energietransitie staat hoog op onze agenda”, verklaart Yvonne van der Laan van het Havenbedrijf Rotterdam de deelname aan dit project. “Deze haalbaarheidsstudie naar groene walstroom kan een nieuwe stap betekenen in de verdere verduurzaming van de infrastructuur van de haven. Het is ook een positieve ontwikkeling dat we dit in een coalitie doen met Heerema, Eneco en het Havenbedrijf Rotterdam. De energietransitie is immers een zaak van vele stapjes voorwaarts, met vele partners.”

Duurzaamheid

Katja Langen van Eneco benadrukt het groene karakter van de walstroom: “Eneco wil graag onderzoeken hoe groene windenergie die op locatie wordt geproduceerd kan worden gekoppeld aan walstroomoplossingen – al dan niet mobiel. Deze vragen gaan we binnen deze samenwerking met Heerema en het Havenbedrijf Rotterdam beantwoorden.” Coo Saskia Rijtema van Heerema wijst op het belang van duurzaamheid, dat een van de pijlers is binnen het offshore bedrijf.

Risico’s verminderen

Het consortium zegt open te staan voor nieuwe deelnemers. Vooral maritieme bedrijven die hun schepen ook zouden willen aanmeren in het Calandkanaal zijn interessant, dit omdat de risico’s voor alle partijen daarmee worden verminderd.

Zie ook: Havenbedrijf Rotterdam breidt MV2 uit voor offshore activiteiten

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef hier je commentaar
Vul hier alsjeblieft je naam in