radartoren

De bouw van de nieuwe radartoren op de Tweede Maasvlakte nadert zijn voltooiing. Deze week werd de top van de zeventig meter hoge toren geplaatst.

De nieuwe toren neemt de radardekking over van de voormalige radartoren op de Europaweg. Die is niet alleen aan het einde van zijn bouwkundige levensduur, ook is de radardekking aangetast door de toenemende bebouwing op de Tweede Maasvlakte. De nieuwe toren wordt uitgerust met een radarsysteem, marifoonapparatuur en via een straalverbinding wordt de datacommunicatie verzorgd met Lichteiland Goeree. Hier bevindt zich een vuurtorenlicht, een radarsysteem en hydro- en meteo-apparatuur.

Radartoren

De nieuwe radartoren wordt op de zeewering van de Tweede Maasvlakte gebouwd, een plek die niet de makkelijkste locatie is. Dit omdat de zeewering niet mag worden verzwakt. Eerst zijn damwanden aangebracht ter ondersteuning van het dijklichaam. Vervolgens zijn funderingspalen ingedraaid. Ingenieursbureau Tauw heeft een inventieve oplossing bedacht. Een fundering van veertig meter lange schroefpalen zijn dicht onder het maaiveld door een stalen funderingsframe met elkaar verbonden. Hierop wordt de radartoren gemonteerd.

Voorgeroest staal

De bouw van de radartoren is door het Havenbedrijf Rotterdam gegund aan Holland Infra uit Krimpen aan den IJssel. Architect Syb van Breda droeg zorg voor het ontwerp van de toren, die is uitgevoerd in weervast en voorgeroest staal. Dit geeft de radartoren niet alleen een karakteristiek uiterlijk, maar het heeft ook een functie. De onderliggende staallagen worden door de roest van zuurstof afgesloten, waardoor die onderhoudsvrij blijft. Ook valt het materiaal volledig te recyclen.

Zie ook: Werkplaats voor locomotieven op Tweede Maasvlakte

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef hier je commentaar
Vul hier alsjeblieft je naam in