Aan de TU Delft is een nieuwe grijper voor droge bulk ontwikkeld, die een schip tien procent sneller lost dan reguliere grijpers. De universiteit werkt samen met grijperfabrikant Nemag uit Zierikzee, dat een internationale prijs voor de vinding kreeg.
Wanneer een bulkschip een overslagterminal aandoet, kan de machinist kiezen welke grijper hij gaat gebruiken om het schip te lossen. Deze keuze hangt mede af van de soort droge bulk die wordt aangevoerd.
Vijftig jaar oud
Volgens Dingena Schott kunnen drogebulkschepen sneller en efficiënter worden gelost. Schott verricht aan de TU Delft bij de afdeling maritieme en transporttechnologie van de faculteit 3ME onderzoek naar nieuwe technologieën voor havengerelateerde transportlogistiek. “Het meest recente ontwerp voor grijpers is ongeveer vijftig jaar oud. Sinds die tijd zijn er geen principieel nieuwe ontwerpen op de markt gekomen.”
Massa en kracht
Idealiter moet een grijper zo licht mogelijk zijn, maar zich toch zo diep mogelijk in de bulk ingraven. “Het gaat erom dat je zoveel mogelijk per schep kunt meenemen. Die hoeveelheid wordt beperkt door de kraan die op de kade staat, die maar een bepaald gewicht omhoog kan tillen. Kies je een heel zware grijper, dan dringt die weliswaar dieper in het materiaal, maar kan per greep niet zoveel meenemen. De ideale grijper is dus zo licht mogelijk en graaft zich toch goed in.” Een soort ‘trade-off van massa en kracht’ noemt Schott dit.
Nieuwe grijper
Met behulp van geavanceerde software werd een nieuwe grijper ontworpen, die op het oog overigens weinig van de oude verschilt. Beide bestaan uit twee ‘schelpen’, hebben een scharnier in het midden en beschikken over een sluitmechanisme. Het verschil zit hem in ‘het totale ontwerp’. Het mechanisme is vernieuwd en de schelpen hebben een iets andere vorm gekregen. Dit zorgt volgens Schott voor een optimale verhouding tussen de krachten die worden uitgeoefend en de vulling van de nieuwe grijper. Met als gevolg dat het schip tien procent vlugger kan worden gelost.