Je bent een Vlissinger of je bent het niet. Directeur Dave Hangoor van Dutch Offshore Contractors (DOC) is een volbloed Vlissinger.

De belangrijkste reden dat hij zijn bedrijf naar de Buitenhaven verhuisde, was omdat hij het als Vlissinger nu eenmaal fijn vindt om dichtbij huis te zitten, vertelt hij in de PZC. Maar buiten dat; voor veel van zijn klanten is de Vlissingse haven een ideale uitvalsbasis. Direct aan de Noordzee, met alle noodzakelijke voorzieningen bij de hand. DOC nam kort geleden zijn intrek in het voormalige douanekantoor aan de Westerhavenweg in Vlissingen, direct achter de terminal van het fiets-voetveer. Op het oude kantoor is een ‘kraaiennest’ gebouwd, dat dient als vergaderzaal en tegelijkertijd als uitkijktoren over de monding van de Westerschelde. De overigens in Terneuzen geboren Hangoor bezocht de zeevaartschool in Vlissingen en deed daarna bij een reeks rederijen niet alleen ervaring op met varen over de wereldzeeën, maar ook in de sleepvaart en het zwaar transport.

Vijf jaar geleden besloot Hangoor voor zichzelf te beginnen met zijn DOC. Inmiddels heeft het bedrijf alle kennis in huis voor het vervoer van – elders af te bouwen – schepen, (boor)platforms, windmolens en ander zwaar materieel.

Het kantoor van het inmiddels wereldwijd opererende DOC zat tot voor kort in Zwijndrecht en veel opdrachten waren gerelateerd aan de Rotterdamse haven. Maar als rechtgeaarde Zeeuw werkt Hangoor veel liever vanuit de havens van Zeeland Seaports. Voordelen zijn in zijn optiek de goede toegankelijkheid van de Zeeuwse havens, de vele kaderuimten, de spoor- en wegverbindingen naar het achterland en de werkmentaliteit van de Zeeuwen zelf. DOC heeft inmiddels een aantal zwareladingschepen van de grote Chinese rederij Cosco Shipping naar Zeeuwse havens gehaald en het bedrijf verwacht dat er nog meer schepen van onder andere deze rederij zullen volgen.

Echt groot hoeft DOC zelf niet te worden. Op dit moment werken er tien mensen bij het bedrijf en de komende tien jaar zal dat aantal hoogstens verdubbelen. Anders ligt dat bij de beroepsbevolking in de haven zelf. Hangoor: “Als we samen met Zeeland Seaports en lokale overheden onze schouders eronder zetten en als Zeeuwen meer uitdragen dat onze havens beter, sneller en efficiënter kunnen zijn dan Rotterdam, kunnen we veel meer klanten naar Vlissingen en Terneuzen trekken. Met alle positieve gevolgen voor de bedrijvigheid in Zeeland Seaports.”