crossdocken

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft een contract met Neele-Vat Logistics ondertekend. Het logistieke bedrijf gaat crossdocken op het laatste braakliggende kavel van de City terminal aan de Eemhaven bij Heijplaat-Rotterdam.

Op het terrein komt een distributiecentrum, dat Neele-Vat wil inzetten voor crossdocking. Dit is het lossen van een lading van een binnenkomende transporteenheid, en het vervolgens combineren en laden op een uitgaande transporteenheid. Hier komt nauwelijks tussenopslag aan te pas. Volgens Emile Hoogsteden, directeur containers, breakbulk en logistiek bij het havenbedrijf, past de overeenkomst met Neele-Vat in de verdere ontwikkeling van de City terminal tot ‘de multimodale shortsea hub en het continentale cluster van Europa’.

Investeren in crossdocken

“Neele-Vat Logistics wil een loodsoppervlakte van zo’n tienduizend vierkante meter opslagcapaciteit en zestig dockdeuren, en een doorzet van zo’n 50.000 containers per jaar. We beginnen waarschijnlijk volgend jaar met de aanleg van het centrum en verwachten in 2021 te starten met de distributie”, licht Cuno Vat toe, ceo van Neele-Vat Logistics. Het bedrijf zegt in crossdocking te investeren, omdat dit in zijn visie past om samen met klanten ladingstromen ‘efficiënt en duurzaam’ te behandelen.

Tweede grote containerlocatie

Volgens het Havenbedrijf Rotterdam is de City terminal uitgegroeid tot de tweede grote containerlocatie in de haven. Het complex biedt ruimte aan logistieke spelers als SCA (breakbulk), RST/Steinweg (containers), RSC (treinterminal), Kramer (containerreparatie en -opslag), MRS (containerdienstverlening) en Kloosterboer (gekoelde lading).

Zie ook: Rotterdamse logistieke spelers breiden uit