Het voorbije jaar hebben opnieuw meer schepen de Rotterdamse haven aangedaan. Met de veiligheid zat het goed, blijkt uit de nautische jaarcijfers die het Havenbedrijf Rotterdam heeft bekendgemaakt.
Havenmeester René de Vries presenteerde deze week de nautische jaarcijfers, en het zag er wel heel netjes uit. Bijna saai, vond hij zelf ook. In 2017 deden 29.646 schepen de haven van Rotterdam aan. Dit zijn er ruim zeshonderd meer dan in 2016, toen 29.022 schepen de haven bezochten.
Nautische jaarcijfers
De toename van het scheepsverkeer ging dus niet ten koste van de veiligheid in de haven. Welgeteld één ernstig incident viel te noteren, toen een binnenvaartschip met zijn roer over een krib voer en daardoor stuurloos raakte. Alle overige 128 incidenten worden door het havenbedrijf als niet ernstig geclassificeerd. In 2016 waren er 159 incidenten. De Vries schrijft de afname toe aan de investeringen die het havenbedrijf in de infrastructuur heeft gedaan.“Dankzij de nieuwe boeienconfiguraties en aanlegpalen waren er aanzienlijk minder kleine paal-schipbotsingen en raakten minder duwbakken bij slecht weer op drift.”
Inspecties
Het Havenbedrijf Rotterdam laat ook weten dat het er de laatste jaren in is geslaagd om steeds efficiënter te inspecteren. De afgelopen vijf jaar daalde daardoor het aantal inspecties van 11.000 naar circa 8.500. Zo zijn in 2017 de Zeehavenpolitie en het Havenbedrijf voor het eerst gezamenlijk de pleziervaart gaan inspecteren.
LNG
De Vries ging ook in op het gebruik van LNG in de scheepvaart. Hij ziet dat de komende jaren van de grond komen. Zo heeft een grote containerrederij als CMA CGM besloten om negen schepen te bouwen die op LNG varen. Volgens collega Cees Boon van het havenbedrijf is het besluit op economische gronden genomen en zullen er meer volgen. Nu is een op LNG varend vaartuig een bijzonderheid in de haven. Zo is in 2017 de Cardissa als eerste LNG bunkerschip binnen Rotterdam operationeel geworden. Meer zullen volgen, verwachten Boon en De Vries. Het havenbedrijf meldt hierop te zijn voorbereid. Zowel de systemen als het personeel is er klaar voor, stelt De Vries. “We verwachten dat in 2020 het bunkeren van LNG gemeengoed is in de Rotterdamse haven.”
Zie ook: Havenbedrijf Rotterdam presenteert logistieke online tool