Laag water

Containertransporteur Contargo heeft vier binnenvaartschepen  omgebouwd, zodat die bij laag water meer containers kunnen vervoeren. In totaal investeerde het bedrijf hier 40.000 euro in.

Het bedrijf zet voor ongeveer driekwart van het containertransport binnenvaartschepen in. “Perioden van lage waterstanden beperken onze vervoerscapaciteit en leiden tot meerkosten, omdat we extra schepen of andere vervoerscapaciteit moeten inzetten”, zegt Cok Vinke, managing director bij Contargo Waterway Logistics.

Laag water

In de herfst van 2018 bouwde het containertransportbedrijf in Dordrecht en Antwerpen vier schepen om. Dit kostte 10.000 euro per vaartuig. De schepen werden uitgerust met een staalplaat, waardoor ze nog maar 130 in plaats van 150 centimeter diep moeten steken om toch voldoende water onder de kiel te hebben. Bij lage waterstanden hebben ze nu 10 tot 15 centimeter meer diepgang en kunnen ze 200 tot 300 ton meer vracht meer vervoeren. Ook is het niet meer nodig water in de achterste ballasttanks te hebben, en kan de ondiepte bij Kaub zonder problemen worden gepasseerd. (Archieffoto)

Zie ook: Subsidieregeling IDB voor verduurzamen binnenvaart