gevaarlijke stoffen

In Nederland zijn vorig jaar meer gevaarlijke stoffen over de weg vervoerd, en minder over het spoor. Dit meldt het CBS.

Er zijn in 2017 acht procent meer gevaarlijke stoffen over de weg vervoerd dan in 2016. Volgens het CBS gaat het hierbij grotendeels om vloeibare geraffineerde aardolieproducten, zoals benzine. Het vervoer van dergelijke producten over het spoor nam vorig jaar juist af, met 13 procent. De verklaring hiervoor schuilt met name in een daling van het vervoer van chemische producten.

Meest via pijpleidingen

In totaal zijn vorig jaar 240 miljoen ton gevaarlijke stoffen door Nederland getransporteerd. Dit is zo goed als evenveel als in 2016.  In vergelijking met 2013 is dit echter een toename van acht procent. Het meest (52 procent) worden deze stoffen via pijpleidingen en over de binnenwateren (40 procent) vervoerd. Gevaarlijke stoffen hebben in 2017 een aandeel van 18 procent in het totale vervoer via pijpleiding, spoor, binnenvaart en de weg. In pijpleidingen worden bijna alleen maar dergelijke stoffen vervoerd, terwijl deze op de weg een aandeel van twee procent op het totaal hebben. In de binnenvaart is dit een kwart, en op het spoor acht procent.

Modaliteiten

In vergelijking met vijf jaar geleden is het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor duidelijk het sterkst gestegen, met 22 procent. Voor de binnenvaart, de weg en pijpleidingen gaat het ook om een stijging, maar dan in wat mindere mate: 8 procent.

Gevaarlijke stoffen

Brandbare vloeistoffen zijn goed voor het merendeel (62 procent) van de gevaarlijke stoffen in Nederland. Hierbij valt te denken aan olie, benzine en diesel. 25 procent bestaat uit samengeperste of vloeibaar gemaakt gassen, waaronder kooldioxide, LNG en stikstof. Het vervoer van bijtende en giftige stoffen heeft een aandeel van respectievelijk 1 en 2 procent. (Archieffoto)

Zie ook: Veiligheidscultuur BRZO-bedrijven bij meeste in orde

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef hier je commentaar
Vul hier alsjeblieft je naam in