Locomotievenwerkplaats

Op de Tweede Maasvlakte is een Locomotievenwerkplaats geopend. Locomotive Workshop Rotterdam (LWR) is een joint venture van Siemens Mobility en Mitsui Rail Capital Europe (MRCE).

De haven van Rotterdam is het begin- en eindpunt van ongeveer 250 wekelijkse internationale  spoortransporten. In de locomotievenwerkplaats aan de Sjelikowstraat – die deel uitmaakt van een Europees netwerk van dit soort werkplaatsen – kunnen elektrische locomotieven worden onderhouden. Volgens LWR scheelt dit ‘langdurige verplaatsingen’, wat tijd en geld bespaart.

Locomotievenwerkplaats

Het is een werkplaats die van allerlei moderne technische snufjes is voorzien. Aan elektrische locomotieven kunnen preventief en correctief onderhoud, inspecties en updates worden verricht. De locatie beschikt over acht parkeersporen en zes werksporen. Ook zijn er testsporen, waarop alle in Europa voorkomende netspanningen kunnen worden gezet. Via een wissel in het hoofdspoor is de werkplaats met het spoornetwerk verbonden. Er is een wasplaats waar locomotieven kunnen worden gereinigd, voordat ze de werkplaats in gaan. De treinwielen van hogesnelheidslocomotieven worden op de ‘kuilwielenbank’ opnieuw geprofileerd. Dankzij de zonnepanelen op het dak kan de werkplaats voor 50 procent in zijn eigen energiebehoefte voorzien.

Apache-helicoptermonteurs

Directeur Olaf Kuijper van LWR legt uit hoe het samenstellen van het team in zijn werk is gegaan. “We hebben niet alleen specialisten uit de spoorbranche, maar ook mensen met een inbedrijfstellingsachtergrond en twee voormalige Apache-helicoptermonteurs. Zij hebben militaire precisie en een hoog veiligheidsbesef, wat net zo relevant is op het spoor. Denk daarbij ook aan het gebruik van gepersonaliseerd gereedschap. Deze werkwijze hebben we voor ons hele team opgenomen, dat een open cultuur hanteert; elkaar aanspreken op fouten en gedrag.”

Zie ook: Introductie spoor-app OnTrack voor Rotterdamse haven