Binnenvaartondernemer Gerard Deen is initiatiefnemer en aanjager van het LNG Dual Fuel Project. Voor het eind van dit jaar is het zijn bedoeling een schip in de vaart te hebben dat wordt voorgestuwd door een combinatie van LNG en diesel. Het wordt het eerste binnenvaartschip dat op deze twee brandstoffen vaart. “Technisch gezien is het niet zo’n ingewikkeld project”, stelt de managing director van Deen Shipping. “Moeilijker is het de regelgeving veranderd te krijgen.”

Het kantoor van Deen Shipping in Zwijndrecht is gevestigd aan de oever van de Maas, van waaruit de medewerkers dagelijks vele binnenvaartschepen voorbij zien komen. Deze varen op diesel, en als het aan Gerard Deen ligt, zullen veel vaartuigen voortaan door een combinatie van LNG en diesel worden voortbewogen. Deen Shipping bestaat sinds 2000, maar is voortgekomen uit de onderneming die Gerard Deen met zijn vrouw en schoonvader twintig jaar eerder begon. “Wij hadden eerst één scheepje”, zegt hij. “In de loop der jaren is het bedrijf flink doorgegroeid. Inmiddels hebben wij vijf tankschepen, die allemaal olie vervoeren. Wij hebben twee bunkertankers die schepen bevoorraden en drie olietankers die voor verschillende grote oliemaatschappijen de depots in binnen- en buitenland van brandstoffen voorzien. Vanuit deze depots bevoorraden de oliemaatschappijen hun tankstations.”