De drie terminals in Rotterdam van Kramer Group zijn aangesloten op het Port Community System van Portbase. Hierdoor valt realtime te zien welke containers worden gelost.

Rotterdam Container Terminal, Delta Container Services en Kramer City Terminal gebruiken per direct de diensten van Portbase voor de export. Volgens Portbase behoren de drie locaties tot ‘laatste ontbrekende schakels’ in de containerwereld die nog niet waren aangesloten. “Havenbrede digitale informatie-uitwisseling is hiermee ingevuld. Het afhandelen van containerstromen wordt voor de gebruikers in de haven efficiënter en transparanter”, aldus Portbase.

Portbase

Deze voordelen zijn voor een groot deel te danken aan de functie van de terminals als ‘Barge Service Center’ voor de deepsea-terminals op de Maasvlakte. Exporteurs en expediteurs kunnen op Portbase live volgen wanneer hun containers bij de drie terminals van Kramer worden gelost. Dat is een heel verschil met de oude situatie, toen containers pas te zien waren wanneer die vanaf Kramer bij een uitgaande deepsea-terminal arriveerden.

Smeermiddel

Volgens Andre Kramer, ceo van de Kramer Group, valt het bedrijf te beschouwen als ‘de smeerolie’ voor de containersector in Rotterdam. “Daar hoort ook aansluiting van al onze terminals op het Port Community System bij.” Rianne Groffen, director marketing & sales bij het platformwijst erop dat de toevoeging van Kramer aan het Port Community System de haven transparanter maakt. “Rederijen, exporteurs en expediteurs weten nu eerder dat hun containers vanaf het achterland in de haven zijn gearriveerd.”

Zie ook: Chemische industrie wil nadruk op innovatie en investeren