kenniskloof

Er is een groot verschil in kennis tussen onderhoudsbedrijven en hun klanten. Deze kenniskloof zorgt voor veel inefficiëntie, vindt Herman Lens van Vinçotte.

“Ik constateer dat veel van onze onderzoeken steeds specialistischer worden”, zegt NDT manager Herman Lens van Vinçotte op de website van vakbeurs Maintenance NEXT. Hij ziet dat door de ‘enorme technologische vooruitgang’ de kennis bij fabrieken niet meer up-to-date is. “Mensen worden nog steeds goed opgeleid. Op theoretisch vlak tenminste”, aldus Lens. “Maar het ontbreekt aan goede praktijkkennis. Hoe werkt nou iets en waarom?”

Kenniskloof

Lens verklaart dit doordat opleidingen erg breed zijn, en diepgang ontberen. “De harmonie met de werkvloer ontbreekt daardoor nog wel eens. Men weet niet wat wij meten en waarom wij het meten. Dat communiceert nog wel eens lastig.” Het is volgens hem niet zozeer een probleem van de industrie, maar een maatschappelijk fenomeen. “Vind nog maar eens mensen met bijvoorbeeld een lasachtergrond. Die zijn er niet of nauwelijks.”

Nieuwe mensen

In het vinden van nieuwe mensen schuilt volgens hem de belangrijkste uitdaging voor de sector. “Helemaal nu de economie weer lekker draait zie je dat bedrijven meer onderhoud laten doen. Omdat wij steeds vaker ook mensen met specifieke kennis aan onze kennis uitlenen is het moeilijk voldoende personeel te vinden. Wij hebben nu eenmaal expertise in huis die veel opdrachtgevers niet hebben.”

Corrosie

Het grootste probleem in de industrie is corrosie, denkt Lens. “Dat is moeilijk te kwantificeren en het is daardoor lastig in te schatten hoe lang assets of onderdelen nog mee kunnen. Dat vraagt veel ervaring van onze mensen. Weliswaar maakt de enorm toegenomen computercapaciteit dat apparatuur steeds nauwkeuriger wordt, maar weten wat je hebt gemeten blijft mensenwerk.”

Zie ook: Congres op vakbeurs Maintenance NEXT

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef hier je commentaar
Vul hier alsjeblieft je naam in