Het wordt goedkoper om goederen over het spoor te gaan vervoeren. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat heeft hierover overeenstemming bereikt met verschillende partijen.
In de komende vijf jaar stelt de overheid een subsidie van twaalf tot veertien miljoen euro beschikbaar, zodat de gebruiksvergoeding fors wordt verlaagd. Die komt daarmee op hetzelfde niveau als in Duitsland.
Pakket
Van Veldhoven heeft in overleg met de ‘spoorgoederentafel’ een pakket aan maatregelen vastgesteld, om het spoorgoederenvervoer een boost te geven. Hierbij zijn verladers, spoorvervoerders, havens, spoorinfrastructuurbedrijven, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat betrokken.
Spoor
Andere maatregelen zijn de inzet van langere treinen, tot een lengte van 740 meter. Ook wordt bekeken of het spoorgoederenvervoer in havengebieden efficiënter kan worden gemaakt, en of er stiller materieel en hybride locomotieven kunnen worden ingezet, Daarnaast wordt onderzoek gedaan naar trillingsarme draaistellen.
Forse impuls
Het pakket moet ertoe leiden dat het aantal tonnen dat per spoor wordt vervoerd toeneemt van 42 miljoen in 2016 naar 61 miljoen ton in 2030. “Dit maatregelenpakket is het startpunt van een nieuwe aanpak. Het is daarbij ontzettend belangrijk dat alle partijen op het spoor met elkaar de schouders eronder blijven zetten. Ik zie een enorme bereidheid bij alle partijen en dit maatregelenpakket is een forse impuls voor het spoorgoederenvervoer zegt Steven Lak, voorzitter van de spoorgoederentafel.